Bild

(Bilden på kollaget kommer i inlägget ovanför detta)
Nu har vi även börjat skriva om bild uppgifterna i bloggen. Vår bild uppgift är att måla ett bokpmslag till boken vi nyas läst i engelska. Det är inte bara att slängs ihop en Bill utan det är mycket för och efter arbete. Innan ska vi göra ett kollage som symboliserar vilken målgrupp vi vill få uppmärksamhet av, vi skulle alltså välja bilder och färger och klistra på ett papper. Jag har gjort färdigt mitt kollage. Jag har även gjort en tanke karta för att få en helhets bild och jag har börjat måla bokomslaget. Jag vill måla i kol en tjej som står mitt i bilden med ljus omkring sig och "rummet" hon står i ska vara mörkt, svart. Jag har idag övat på att måla mängdvis med axlar och huvuden. Jag är inte bra på det så jag ville öva innan jag började måla omslaget.

Men nu till kollaget. Jag valde en hel del bilder som jag tyckte passade till min målgrupp som är ungdomar. Jag valde en bil med en lila himmel och skog, en hel svart bil och en Bill på ett par starkt röda läppar. Dessa bilderna valde jag för färgerna tyckte jag passade och symboliserade mitt tema, dvs ungdomar och vampyr mystisk genre. Jag valde en bild på ett äpple för jag tycker det står för fräsch-het och på något sett omoget, som ungdomar är. En annan bild är på två tjejer som slåss, i vår tid sker mycket fighter mellan tex killar, populäritet eller något annat. Tjejer kan vara taskiga ibland. Bilden som är nästan i mitten, den med en tjej längre fram i fokus och en i bakgrunden tyckte jag uttryckte väldigt bra avundsjuka, även här syftar jag på mycket avundsjuka om tex killar.
På en av bilderna är det ett fotografi från ett klassrum med elever. Jag tänkte att unga brukar gå i skola och utbilda sig, det är där man utvecklas så jag tyckte den passade till. Jag valde bilden på tatueringar delvis för på bokomslaget ska tjejen jag ska måla ha en mån tatuering i pannan och dels för att det påminner om när man var ung och dum, man kanske gör en tatuering som man sedan ångrar när man är äldre. Bilderna som är till kanten i vänster med månen och skogen valde jag för skogen ser lite mystisk och orörd ut. Jag tänkte att min mål grupp, unga, är ute efter spännande mystik som speciellt unge är nyfikna på. Mån bilden tyckte jag påminner om både natten, en ung, kall höst natt och månen tycker jag är en typisk ungdoms "sak". Jag ser framför mig när man tex badar i månens ljus. Bilden med rinnande vatten vald jag för jag tycker vatten står för fräsch, enkelt och viktigt. Ungdomar är framtiden så det är enormt viktigt att vi lär oss rätt, vi är livsviktiga för fortsatt liv på jorden även så vatten.

Lite längre ner i bilden är det en bild på en ros i snö, jag tyckte den passade för en ros är skör, men ändå stark. Jag kopplade ihop set med barn, unga. Vi är sköra allihopa men vi klara oss ofta, tex ett stackars barn i Afrika som inte har rent vatten och får knappt någon mat, han/hon överlever ändå, för att hem är stark. Jag valde en bild på en vampyr också för nu är vampyr drama väldigt populärt bland speciellt unga, ta Twilight som exempel, alla kollar på dem. Till sist valde jag en bild på två barn händer som håller varandra, jag tänker delvis på att man har många vänner i unga år men även i denna tid kommer och går kärleken. Bilden talade sig lite av sig själv eftersom någon som håller händer tyder på kärlek, antingen kompis kärlek, kärlek till någon i familjen eller någon man gillar.

Jag tyckte det skulle bli tjatigt om jag förklarade om varenda bild jag valde men nu har jag talat om de mesta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0