Alhambra!

Vi skulle göra ett eller två tapet eller tyg mönster inspirerat av Alhambra. I mönstret skulle det ingår translation, tesselering, rotation och spegling.

Mitt mönster har jag redan målat och färgglatt men jag ska klippa ut det och sätta det närmre varann så det blir ett mönster mellan mönstrerna.

Mitt mönster har koppling till Alhambra genom flera sett, dels för färgen. I Alhambra var det mycket beiget/oranget , det var en hel del löv liknande mönster med grön färg, lite blåa och svart detaljer så mitt färgglatt är bara färger som finns med i Alhambra. Mitt mönsterbildande är lika Alhambra för det fanns mycket stjärnor vilket det ska föreställa i mitten av mitt mönster, jag såg en del valv gångar och blommor därav bågarna/blomblad på kanterna. Jag såg en bil på Alhambra där en stor del av väggen såg ut som löv, det är där mina löv kommer in. När jag valde färgerna ville jag ha ganska naturliga färger som var pigga, livfulla och starka. Jag själv tycker att intrycket glaset känner lite när man ser på mönstret, jag hade inte velat ha det som en hel tapet men kanske som en liten gångväg eller en liten rand bakom en säng kanske... Annars funkar det som matta, en liten duk eller sängöverkast. Det mönstret passar där inte andra starka färger tar åt sig och där det inte mycket grejer, det blir lite för rörigt. Jag ska fortsätta med att färglägga med vatten på och sedan klippa ut till tesseleringen. Här är en bild på mitt mönster och en bild från goggle för att se samband


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0