Matte!

Nu är jag klar med mitt mönster som skulle ha koppling till Alhambra, innehålla tesselering, rotation, spegling och translation.

Jag valde att göra ett tapet mönster. Det innehåller tesselering för att alla ytor använd, det finns inga tom rum och det är en plan yta. Jag gjorde först ett mönster som jag satte tätt och emellan det mönstret gjorde jag ett till mönster, dvs. det inte finns tomrum någonstans. Jag har gjort ett TVÅ rotations mönster vilket betyder att när man vrider det två gånger ser det precis likadant ut som det gjorde från början, det är ingen skillnad, men om man hade vridit det en gång ser den inte exakt likadan ut.

I mitt mönster hittar man även spegling, man kan vika den ena sidan till den andra och mönstret skulle se samma ut, det speglar sig själv rätt lodrätt och vågrätt, men även snett över. Om man viker själva tapeten i sig över från ena sidan till den andra skulle mönstret inte följa samma drag men om man viker mönstret i tapeten på sig själv är det samma. Det sista mitt mönster innehåller är translation, mönstret kopierar sig själv, alla mönstrerna är från början ett enda mönster som jag sedan kopierat utan några ändringar. Mönstret ligger likadant överallt, i samma rader, åt samma håll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0