Bild projekt-bokomslag

Jag har kommit en bra bit på min bokdesign men det var en hel del steg att göra innan man började på själva omslaget. Jag satt länge och tänkte ut vad jag skulle ha på mitt bokomslag, vilken målgrupp, vilken teknik osv. Jag gjorde en mindmap som jag fyllde på mina idéer i omgångar. Jag gjorde också massa skisser i skolan på hur det skulle se ut men jag har av misstag slängt det så jag gjorde ett snabbt papper med mina grundidéer från början. 
 
På tankekartan skrev jag ner allt jag kom på. Den gruppen jag riktar mig in på är ungdomar främst men even lite barn. Mina förslag om utseendet på boken var att antingen ha en helkroppsbild på en ungdom eller vampyr som har en tattuering i pappan (boken handlar om det) och i bakgrunden ha helsvart med en stor måne. Min andra idé var att ha en bild på ett ansikte, en vampyr, som stor vid ett skugga i form av ett träd där det är korpar bakom, två stycken. En annan idé jag hade var att göra en helsvart bild på bara ett träd, en stor måna med tre korpar framför. Jag tänkte också att jag kunde göra en bild där en tjej vid 15 års åldern som springer genom en mörk skog så man bara såg träd stammar och siluetten på henne men jag tyckte att det var för avancerat nu i början med photoshop och allt så det jag valde var en tjej som man ser huvudet och lite av axlarna på, hon är omgiven av mörker men precis bakom henne lyser det ett stark ljus. Jag var hela tiden inne på det här mystiska och spännande vampyr dramat som brukar locka unge inkluderar mig själv. Färg mässigt var jag inne på blodrött, svart, gult ljus (från månen) eller lila, dessa färger tycker jag symboliserar ungdomar och mystiska övernaturliga vampyrer. Textens design hade jag som förslag att anting vara lite snirklig, fet eller lite gammaldags sliten i  antingen mörk rosa/seris rosa, lysande gul eller röd. Gult symboliserar en mystisk måne, rosa tycker jag är en fresch, ung färg och röd tänker jag på blod och kärlek, blod dricker vampyrer och unga läser vampyr böcker så det passar liksom på något sett och vad det jäller kärlek är kärleksdrama oftast med i ungdomsböcker. 
 
Bakgrund funderade jag också på, den kunde vara röd, lilla eller svart också men jag tyckte svart passade bäst i helhelt med det andra på omslaget.
 
Det finns massa sett att designa bokomslag på. Jag var länge inne på att jag skulle skissa omslaget och  färglägga i photoshop. Jag började skissa och övade på min teknik, jag vet inte hur många skisser jag gjorde på axlar och sedan lite på ansikten när det kommer till propotionerna, placering etc. Merete föreslog att jag skulle fota istället så jag gjorde det. Gabriella fick vara model. Jag ville ha starksljus från henne så hon skulle stå framför en strålkastare. Jag tog jätte många bilder med och utan blix/släckt och tänt i rummet. Jag fick tillslut bra bilder. 
 
Jag ville ha ljus bakom för bakgrunden skulle bli delvis roligare/mystisk och dels för det står för godheten i vampyren. Det var inte en ond människodrickande vampyr utan en vampyr som hjälpte människor, hennes mormor kallade henne också för ögonsten så det skulle symbolisera det goda, inte bara onda som mörkret som omringar henne gör. Hon är vilsen i vandrandes i mörkret. Bilderna här nedanför är på min tankekarta och på mina förslag till bokomslag,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0