Slutet! -bokomslag

Nu är jag färdig med bokomslaget. Jaga ganska nöjd för att vara mitt första större projekt i photoshop. Jag har haft en hel del förslag och idéer under resans gång men tillslut hade jag gjort mitt val. Jag valde att fotografera Gabriella som står mitt på framsidan av bokomslaget. Jag gjorde så hon har röda ögon vilket symboliserar vampyrer, spänning och mystik. Gabriella hon själv står för ungdom, skönhets osv. Målgruppen var främst ungdomar som ofta brukar läsa om vampyr drama, kärlek etc. och det är detta boken andelar om. Jag valde svart bakgrund för mörker gör en vilsen ibland och det gör allt lite mer ovetande och spännande. Ljuset som omringar Gabriella ska stå för godhet. Huvudpersonen i boken är vampyr men är ändå Gud, hjälper människorna och är emot de onda. Designen, dvs att jag tillexempel valde lila/rosa text är för jag tycker svart, rött, lila och rött står för vampyrer, spänning, ungdom eftersom det är starka och fräscha färger m.m. Mörkret omringar Gabriella just eftersom hon är vilsen för hon blev förvandlad till vampyr och ingenting är lätt, hon försöker och kämpar mot det onda ting i världen. Det bästa tyckte jag var att Gabriella har rött hör, det förstärkte karaktären enormt, det är en så stark betydande färg (om jag inte minns fel hade huvudpersonen också rött som blod, färgat hår).

Först av allt planerade jag och skissade idéer om hur jag skulle vilja ha det. Sedan fotograferade jag som sagt Gabriella, sedan provade jag att skissa en gren för jag ville ha en gren kvist på baksidan men det blev inte bra så jag la in bilden med en gång på Gabriella istället. Jag skissade två till idéer jag hade och sedan bestämde mig hur jag skulle göra. Jag började på ett vitt papper i photoshop, 37x17 (tror jag kommer inte ihåg), sedan satte jag ut stödlinjer för att veta vart fram och baksidan går för att inte rita fel. Jag målade in svart bakgrundsfärg och började sedan skugga runt Gabriella. Efter det skrev jag titel, la in streckkod och en silver ram till baksidan. Jag ville att det inte skulle se så tomt och tråkigt ut. Jag fixade till den sista skuggan, redigerade lite små saker, la in en gren ovanför silver ramen och skrev inte kortfattat bokens innehåll på baksidan. Till sist redigerade jag Gabriellas ögon röda, och fixade lite små saker sedan var jag färdig.

Här en bild på fram och baksida:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0