Banksy-bildanalys!

 
 
 
Beskrivande del
Jag sökte "Banksy" på google och hittade bilden.
Tekniken han använde sig av är graffiti och ciluett teknik/schablon, det är ett svart, vitt motiv från sidan.
Konstnären heter som sagt Banksy.
 
Målningen innehåller en vit stor betong vägg, det är sten plattor nedanför, ovanför betongväggen förjar en del på en fasad. I bilden är det brittiska flaggor på en tråd. En ung kille sitter och syr vid en sy maskin. Flaggorna i bilden är förslutna med Baksys trots att de från början inte hade med bilden att göra. Eftersom flaggorna är hängde ner framför killen kan man se att det ser ut som att killen syr på flaggorna, det ser ut som att killen håller i linan med flaggor som om han ska sy den. Eftersom flaggvimpeln desutom hänger ner från sidan efter hans hand ser det utsom att det ärden delen han sytt färdigt. Killen i bilden är så noggran gjord ochdet är igentligen en "enkel" målningi svart,vit från sidan. Det är väldigt många detaljer i bilden. Banksy har arbetat mycket med skuggor så bilden ser tre dimensionell ut.
 
Man ser klart och tydligt att ljuset kommer fram i från och lite vänster framifrån för alla skuggor är i bakre delen av killen. Skuggorna börjar på killens mage, alltså kommer ljuset på killens rygg delvis och killens sida av kroppen, vid axeln, benen etc. På symaskinen ser man också att det är ljusare mitt i den tjockare delen, även det tyder på att ljuset kommer rakt på killen och symaskinen m.m.
 
Varför det är mörkt på pojkens mage/under armen är också för han är lite lutad fram så han har en bra sitts vid sy maskinen och han håller fram armen (handen) vid sy maskinen,då blir det givetvis en skugga under armen eftersom ljuset inte kommer nerifrån.
 
Killen på bilden är placerad vid kanten av en stor betongväg, framför honom är en symaskin och bakom honom är flaggvimpeln (linan). Pojken är placerad vid marken av en anledning,Banksy är mycket för realistiska bilder och man kan inte sitta svävande i luften, pojkens ska föreställa sitta på marken.
 
Tolkande del
Jag tycker bilden berättar lite om Banksys egna liv, även om jag inte vet om det stämmer eller inte får jag ändå den käsnlan, som om han var en kille med hårt skal, ett hårt yttre med hip hopp stil men han hjälper till hemma och lyder sin mamma, det är lite ironsikt, Banksy är känd för hans humoristiska bildemed tex. två polis herrar som kysser varanndra. På bilden sitter en pojke med keps och syr, det är som att pojken har lite "ganster"/hip hopp stil men syr åt tex. sin mamma som en liten ängel, det är absolut inget fel med det med det är en lite tankeväckare.
 
Jag tror också att Bansky ville förmedla lite mer humor till världen, världen har för lite skratt,bara sorgligheter och krig. Jag tror att Banksys sett att komma bort från verkligheten är att utrycka sig genom främst schablon målningar... Ta till exempel denna bilden nedan:
Denna bilden säger lite emot sig själv, den är underbar! Mannen ser ut som en rånare som ska precis slå någon eller kasta något på någon men han håller en blombukett i handen, det realistiska skulle varit om mannen höll en kniv, eller påse med knark... Det ser nästan ut som att mannen skyddar blommorna så ingen ska ta dem.
Detta är en typisk Bansky målning om mn kollar i hans arkiv, han förvrider verkligheten till något roligt.
Även på denna bilden ser man att han använder tekniken svart, vitt med mycket skuggor på... Han anväder sig av ljusets eftekter för att skapa en tre dimensionell effekt. Nu skriver jag åter igen om bilden jag valde (längst upp).
 
 
Det är Bansky som utrycker sig och visar budskap, därför är han avsändaren. Ingen annan målaråtBansky eller skissar åt honom, han göralla själv och han tar bara egna idéer. Mottagare är i själva verketalla som går förbi hans verk på gatorna och kollar på den, många skulle stanna till för att kolla på hans bild eftersom den är så udda och ögonfallande, den gör en nyfiken så man vill fundera hur konstnären har tänktnär han gjort bilden. Vad det kommer till hur mottagarna reagerar kan jag ej svara på, alla tänker olika och alla tolkar saker på olika sett. Jag tolkar bilden som jag skrev lite ovan, bilden med pojken och symaskinen är lite rolig, den är verklig eftersom killen sitter precis vid marken och han har en stil som gör att JAG uppfattar honom på ett sett som gjorde att jag inte hade trott att en sådan kille satt och sydde.
 
Jag tror att flaggorna hängde på betongväggen innan och när Banksy hittade denna väggen med flaggor tänkte han ut något han kunde skapa med dem, flaggorna är ju verkliga och det ser verkligen ut som killen håller flagglinjen,detgör att även killenser lite mer verkligen ut. Det är också en av anledningarna varför bilden är ögonfallande, inte många har sett en bild där något verkligt som man kan känna och röra tränger in.
 
Jag personligen tycker bilden är väldigt bra gjord, ens idén och tanken Banksy kom på är utanför mina kretsar. Det är häftigt att han blandar in verkligtmatrial med en målning/schablon. Hans teknikser extremt nogrann och välbeprövad ut. Om man kollar på denna inzoomning av bilden längst upp ser man hur noga hans arbete är, Banksy har fått till konjukturerna i tex. tröjan,alltså sånna skrynklor det kan bli i tröjor när man sitter lite ihop tryckt...  
 
 Jag tycker det är coolt att man ser en delav pojkens ansikte också,det blir mer kontakt med bilden då, man ser inte tillräckligtmycketför att se hur han mår vilket förblir ovetande men det är en del av Banksys mystik. Budkspet i bilden tycker jag däremot går fram lite trögt, visst om ma tänker länge på bilden kan man komma fram till något budskap men jag tycker inte det är ett självklart budskap. Min första tanke var: En unge som syr en flaggvimpel...Det är inget speciellt med det men när jag väl stirrat på bilden länge kom jag fram killens stil, hur bilden är gjord och har en övergång från verkligt till bara en bild osv. Det är så mycket mer än ögat ser till en början.
 
Jag tycker Banksy har en cool stil som är en tvist om verkligheten, ironin i hans bilder får en att tänkte.
 
 
 
 
 
  
   
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0