Folklore collektionen

På dagens lektion har jag gjort färdigt alla skisser! Jag gjorde tio olika skisser. Jag ska nu skriva  några skisser och beskriva bla hur den kopplar till de tibitanska folkloret.

Vitrinskåp
Jag skissade först ett vitrinskåp. Den övre delen av skåpet är med fönster, på rutan är det smala trälister. Det är ett skåp så det är två detaljerade knoppar också eftersom man kan öppna "fönstrerna". Den nedre delen är bara trä dörrar men evenemang här hittar man detaljerade knoppar. Vem är användaren av skåpet? Jo, jag tänkte att alla mina möbler/inredningsdetaljer ska rikta sig mot vuxna. Det är ett högt skåp som jag tänkte skulle stå i köket så man kan förvara sitt finporslin i. Nästa sak är hur skåpet är ergonomiskt. Rent stilmässigt tycker jag det funkar i de flesta trenderna. Även om vitrinskåp skiftar från moderna till ompdernt är det alltid praktiskt att ha ett snyggt skåp där man kan förvara enskilt sin finare servis. Skåpet är väldigt färggrant så det passar till i stort sett vad som helst. Skåpet är effektiv också, det är enkelt att ta sig runt, inga utstickande detaljer man kan gå in i. Sen är det enkelt och smidigt att ta in och ut porslinet då man behöver det. Ja hade tänkt att detta skåp skulle stå i köket så man kan hämta ex tallrikar snabbt. Men hur kopplar det till de tibetanskafolkloret? Det är dels genom alla färger. Den främsta saken i tibetansk kultur är extremt mycket färg. Nästa sak är detaljer. Det är väldigt välgjorda handarbetade saker i de tibetanskafolkloret. De lägger tid på även de minsta detaljer vilket skåpet har, det är detaljer tom på knopphantagen. Sedan är hela själva möbeln inristade med mönster. Den sista anledningen till kopplingen är träslaget. Det är bara mörka träsorter på deras möbler och skåpet är i grunden ek. Skåpet är relativt ekonomiskt eftersom även om tillverkningen är hyfsat dyr med trämatrial och fönster osv är det ändå billigt eftersom det är slitstarkt trä, det håller väldigt länge, minst tio år om inte speciellt händer som en brand etc. Om man skulle köpt ett billigt skåp i dålig kvalité jade man ändå fått köpa nytt ganska snart och de pengarnaan lägger på ett nytt skåp kan man lägga på ett bra skåp från början, lvalité kostar!

Bordslampa
Bordlampan är kite speciell, dens lampskärm är nämligen gjord av stickat garn. Det är såklart stålgrumd innanför garnet så det inte ska bli brandrisk. I kanten längst ner på lampskärmen är det antingen tygbollar eller små pärlor, det spelar ingen bara det är färgglatt. Lampfoten är i mörkt trä där det är inristat små detaljer i trä:et. Användaren av denna bordlampa är också en vuxen som kanske sitter vid ett kontor hela dagarna, då behöver saker och ting livas up med världens färgklick! De flesta kontor tex är tråkiga och i tråkiga färger som alldrig blir tidslösa bara för anpassningensskull och då kan man behöva en rolig färgklicka att sitta oc arbeta bredvid. Sedan är lampan inte bra för små barn för vissa detaljer (bollarna?) kan sägas i halsen eller dras av, för barn älskar ju att pilla på saker. Sen, hur lampan är ergomomisk. En bordlampa kommer man alltid att behöva, så rent praktiskt är den inte tidslös, stilen kan dock skifta trend till trend men om man gillar den spelar det ingen roll. Den är lagom höjd för att kunna tända och släcka den enkelt när man sitter vid ett skrivbord eller så (på/av knappen är under skärmen). Den tar inte stor platser den stor på en yta vilket man behöver när man har massa papper osv på sitt skrivbord. Den ger bra ljus för att sitta precis bredvid och kunna arbeta (skriva) bredvid den. Hur är den ekonomiskt? Själva materialen är inte så dyra, garn är ute dyrt, det är bara lite trä som behövs och pärlor/bollar är inte dyrt heller men för att skapa lampa behöver man till gång till dyra maskiner som såg tex. Sen behöver man kanske en maskin för att karva ut mönster i lampbenet men man kanske kan göra det för hand? Annars är den en billig lampa att tillverka. Den kopplar till Tibets folklore genom att den är extremt färgsprakande, gul, röd, från, blå, orange, brun. Sen är det detaljerna som är inristade. Om man kollar på Tibets möbler är det mycket mönster i dem. Tygbollarna/pärlorna är också en koppling. De använder väldigt mycket utsmyckningar på till deras nationaldräkter m.m. Ofta tar smyckena mer uppmärksamhet än själva kläderna och då tänkte jag att färgglada bollar tar uppmärksamhet och det är de som gör lampan unik, precis sön att deras kultur utsticker genom deras mänga av spektakulära smycken. Denna lampa är en av sakerna jag ska tillverka på riktigt. 

Vasen
Jag gjorde en vas med en ovanligt lång vashals. I verkligheten hade den varit 1 meter hög. Denna vas är menad till ett vuxet hem, i kanske vardagsrummet eller där den passar. Brukaren ska vara igentligen ingen eftersom en vas är en prydnad söm bara ska stå och inte användas, men det blir ju tekniskt sett en vuxen. Man kan sätta blommor i den (väldigt höga blommor). Denna vas är varken eller ergonomiskt hållbar, iallafall funktionsmässigt. Den är hög så om man vill ha blommor måste det vara höga blommor som kan vara lite mäckigt men som bara vas utan blommor är den funktionell. Det är en cool utstickande. Vad det kommer till stil ergonomiskt hållbart är det svårare... Den har ett speciellt utseende som kanske bara passar in i en viss trend som vara ett öglnblick men som sagt, om man gillar den spela trend igen roll, men jag kan dock tänkte mig att man tröttnar på den ganske fort. Något man ser varje dag med ett speciellt utseende kan bli tråkigt i längden, å andra sidan kan det vara uppiggande att titta på den även om man ägt den länge och tänkte att ingen annan har en sådan unik vas. Ekonomiskt hållbar kan man till dels säga, om ingen välteromkull den håller den i MÅNGA år och den är inte jätte dyr att tillverka, kanske MAX 1000 kr i tillverkning. Det dyra är hornen som är handtagen på den, men inte ens dom är speciellt dyra. En vas används ju ite på det sättet som en stol tex gör så den håller länge. Dem relaterar till Tibets kultur genom hornen, dessa horn fanns på en huvudbonad från Tibet. Sen är det mönstret som går tvärs genom vasen, det mönster med alla möjliga former hittar men på det mesta från kulturen där. Sen återigen är det färgen, färgen har stor roll i tibetskultur och min vas är färgglad, hornen är guldiga som många detaljer därifrån är.  Bilder kommer imon, även texter om några möbler till. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0