Helheten i collektionen

Jag har fått reda på att man inte ska skriva om vare möbel ergonomiskt sett etc. Så nu ska jag skriva om collektionen i helhet istället. 

Brukaren/åldersgruppen
Som jag skrivit om de andra möblerna är målgruppen någon vuxen, eftersom jag har såpass detaljerade möbler som är omtöliga passar det inte tex barn då det går lätt sönder. Sakerna i min kollektion är dessutom en stil som jag tror barn inte skulle tycka om, de skulle inte se det speciella i varje möbel/inredningsdetalj. Det är klart att äldre personen skulle kunna tycka om möblerna men denna typ av stil som är färgsprakande och väldigt mycket mönster skulle äldre tycka var lite jobbig, det kan vara jobbigt att kolla på med det är det överdrivna med mönster och detaljer man har i Tibet. Vad det kommer till brukaren är det olika beroende på möbel men tex nattduksbordet är till en vuxen som vill lägga tex mobil bredvid sin säng. Eller matstolen är självklar, till den som är vuxen och vill sitta vid matbordet när den äter, den är bättre anpassad till vuxna längd och bredd mässigt. Sen är tex kudden bättre för vuxna som använder lite finare ömtåliga kuddars tex soffan eller fin fåtöljen. 

Men hur är den ekonomisk hållbar? Det är en ganska svår fråga beroende på hur man ser det. De möbler och inredningsdetaljer jag designat är både ekonomiska och inte ekonomiska. De flesta möbler har en grov mörk träsort som är lite dyrare men väldigt hållbar, ek eller mahogny. De extra pengarna man lägger på bättre virke tjänar man ändå ihop genom de många åren de håller tex vitrinskåpet, det är lite dyrare att tillverka/köpa men det håller i många år. Sen är vissasaker i min kollektion ömtåligare tex prydnadskudden, om man använder den som en vanlig kudde, tex slänger runt den och sitter på den osv kommer den gå sönder ganska snabbt men om man är varsam och inte "använder" den utan bara låter den vara fin i soffan håller den garanterat i många pr den också. Den kanske inte är så praktisk som soffkudde man om man vill ha en rolig detalj är den utmärk. Sen är vissa andra möbler varken som, tex vasen. En vas ska bara stå, och inte användas till något speciellt förutom möjligtvis sätta blommor i. Om man inte tappar den eller något liknande ska den hålla. Den är relativa dyr att tillverka för att bara en vas men man kan ha den länge. 

Nästa punkt är ergonomisk hållbart. Sakerna i min kollektion är är hyfsat anpassade i längd, bredd, tyngd osv i förhållande till anpassningen för dess syfte. Exempelvis sängbordet är bra höjd för att man ska kunna nå tex väckarklockan från sängen och matstolen är bra höjd och har bra ryggstöd för att kunna sitta bekvämt och i bra höjd förhållande till ett matbord. Vissa saker tex soffan är väldigt tung om man vill flytta den eller något, den väger en hel del med stoppningen och fjädrarna och alla detaljer den har exempelvis trädetaljerna uppe på. Vitrin skåpet är också enkelt att ta sig runt och öppna. Man lan gå förbi utan att slå sig i benet på något som sticker ut mycket och man kan ta in/ut porslin enkelt utan för mycket besvär. Sådana typer av möbler  uppskattas längre och används bra och blir därför ergonomiskt hållbar. Vasen å andra sidan är inte speciellt ergonomiskthållbar. Den är stor så den är tung att bära om man vill flytta den. Eftersom den är så stor kan man inte heller ha den på bord utan på golvet, när den står på golvet kanske man går imorgon de utstickande "hornen" eller rent av välter vasen. Det är också svårt att sätta blommor i den för de första blommor är inte så höga. På så sett är den inte ergonomiskt. Den är inte så bra anpassad för dess syfte men är ändå fin att titta på.

Hur kopplar den till Tibets folklore? Min kollektion kopplar främst till Tibet genom dess färger. Färger har en gigantisk roll i det hela och utan färg skulle det falla totalt. På varje möbel, hus, dörr, vas, smycke, klädesplagg -allt, har otroligt mycket färg. Nästa faktor som har stor betydelse är mönster. Det är mönster överallt och former. De fokuserar till stor del på massa olika former och mönster tätt intill varann så det nästan inte finns ett enda tomrum. På möbler är det krimelikrus mönster där det nästa inte finns luft någonstans och på deras outfits är smycket och huvudbonader m.m fokuset istället för själva kläderna. Alla smycken exempelvis har massa form som blad, stjärnor, kvadrater, ovala/runda former etc. Därför är form och mönster ett stort fokus i mina möbler/detaljer exempelvis min kudde, det är detaljer och mönster överallt. På soffan är det små nästan smycken som hänger på nedre kanten längs hela soffan, det är väldigt mycket sådant de har i Tibet också, speciellt på halsband som jag tog inspiration ifrån. En annan sak som kopplar till Tibets folklore är träslaget. Det är bara mörkt trä på deras möbler eftersom i den miljö de lever i finns bara den typen av kraftiga träd som ska klara av så tropisk miljö. Den sista och minsta kopplingen är deras Gulddrakegalan. Det är mycket gulddetaljer på allting både smycken,möbler, tyger osv. Jag har valt att ha gulddetaljer på mina möbler m.m tex vitrin skåpet. Det är guld handtag och på min vad är hornen i guld.

Tyvärr glömde jag ta bilder på denna lektion också döda det får bli nästa lektion. Nästa lektion ska jag fortsätta färglägga alla saker och kanske börja göra finare skisser på några av sakerna söm ingår i min kollektion. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0