Artikel färdig

Nu är jag efter många timmar arbete färdig med artikeln. Det var roligt att komma igång med Photoshop (på riktigt)igen denna terminen, jag hade glömt vissa funktioner i Photoshop men det mesta satt kvar. Jag är ganska nöjd med min artikel. Uppgiften var att välja en myt, göra om den till en modernversion, sedan göra en tidningssida som det var mycket att tänkta till, hur en tidningssidaser ut. Massa saker ska ingå. Först en beskrivning på bilden.
 
Bilden jag målade var i akvarellfärg, en ganska svår kontrollerad vilket passade bra eftersom jag målade naturmiljö, naturen är oregelbunden, inte raka former utan krokiga osv. akvarell färg har förmågan att flyta ut på ett fint sett så jag använde den tekniken när jag gjorde löven, jag tog relativt mycket vatten på penseln och mycket färg, sedan duttade jag på pappret. Jag experimenterade en hel del också  med socker för jag ville ha det i ån, socker gör färgen lite fläckig som vatten är. I vattnet blev det många olika nyanser som vatten är, men misstaget var att det blev jätte mörk i ena hörnet så jag ljusade upp det i Photoshop, men inte hela den för mörka ytan, jag använde det till en fördel också. Där jag hade målat för mörkt var under en gren som sticker ut övervattnet så jag använde den mörka färgen som skugga, jag använde klonverktyget och gjorde skugga under de andra grenarna också. En grej jag dockmissade var under bron= MISSTAG! Det var en miss men man tänker inte så jättemycket på det. En sak jag blev NÖJD med var att det ser ut som att vattnet fortsätter efter bron, i början tyckte jag det var n av de dåliga sakerna i bilden men nu ser det ganska bra ut. I bilden är det ljus grön mark vilket jag inte tycker så mycket om men som Merete; det blir för virrigt för ögat annars, för mycket saker att titta på. Bilden kopplar till artikeln för jag tänkte att mannen i artikeln satt i ån och skrek som jag målat, på bron var vittnet och gick sin kvällspromenad. Och nu över tillsjälva artikeln.
 
Först flöt allting på bra, jag la in jätte många stödlinjer först och planerade lite hur jag ville ha det. Sen fixade jag till min bild i Photoshop och gjorde egna reklamer tex som NIKE reklamen, det var en Nike sko men jag la till själva märket så man fattar vad det är reklam för. Efter detta började kaoset... Jag möblerade om texten jättemånga gånger men fick inte till det, jag flyttade om reklambilderna, allt flyttade jag om men fick inte till det men sen tillslut gick det, allt går med envishet! Vad finns i artikeln då? Jo, i artikeln finns det överst tidningens namn, datum, sid nummer och vilken typ av text det är, nyhet i detta fall. Sedan kommer min bild med tillhörande bildtext, bredvid hittar maningress och snett under den kommer brödtexten. Brödtexten är omringad av reklambilderav alla olika märken som Nike, skor osv. Längst till vänster i tidningssidan är det (påhittade) insändare för det bruka finnas i riktiga tidningar. Allra längst till höger och vänster finns en liten marginal för att läsaren inte ska hålla tummen på texten, så man ser hela texten. För att skapa en lekande känsla så det blir roligare för läsaren och inte lika jobbigt för ögat använde jag olika texttyper och olika storlekar och fetstilar, tex. är rubriken stor och fet i texttypen Arial medans brödtexten är i Times new romen i storlek 14. Egentligen ska brödtexten vara i storlek 12 men det var inte snyggt i min layout. Ingressen har även en annan text och den är fetare en den andra texten. Insändarna på sidan är samma som brödtexten fast mindre storlek efter som det är artikel som ska ta uppmärksamheten. När det är olika stilar/storlekar/fetstilar blir det roligare att läsa och det blir inte så enformigt, sen är det bekvämare för ögat. Det blir dessutom mer harmoni och kontrast i bilden som en vis människa sa :) Kontrast är alltså tex svart mot vitt eller blått mot rött. De förstärker varandra. Till sist process.
 
Hur jag gick till väga från början till slut resultat. Från allra början valde jag en helt annan myt. Jag tänkte skriva om Tors hammare fast en modern version, jag tänkte skriva om en super duper revolutionerande elvisp så alla världens bagare slipper att vispa för hand men jag hade missuppfattat uppgiften lite så jag började lite efter andramyter och kom på det, näcken. Jag läste olika "sagor" om näcken för att bilda en uppfattning sen gjorde jag om näcken till en psykiskt sjuk man, men kopplingen är ju att den  sjuka mannen satt i ån, som näcken gjorde. Sen skrev jag artikeln, fick respons av enkompis och rättade till felen. Sedan skrev färdigt det allra sista, slutfinishen. Nästa steg var att välja ritteknik, alltså akvarell i mitt fall. Sedan var det bara att börja skissa och testa sig fram. Jag gjorde två hela skisser innan jag gjorde den riktiga bilden. Jag testade också massa med salt och socker i akvarellfärg. Jag tycker det är häftigt så det valde jag att ha med. Jag satt i 2-3 lektioner och målade. Det tog långtid eftersom det är lager på lager som gäller. Efter bilden var färdigsatte jag mig vid datorn. Jag började arbeta i Photoshop, sätta ut stödlinjer och planera positionen i bilden. Jag sparade på min Hotmail men det blev fel format så jag var tvungen att börja om men allt jag åstad kommit i Photoshop. Som tur var hade jag inte kommit så långt. Idag har jag gjort det mesta arbetet. Jag satte in stödlinjer, text i olika typer, bilder, reklam, redigerade min målade bild samt några reklambilder. Jag möblerade om layouten många gånger och skrev till slut min bild. Bilden blev fel i texten, den har hoppat över så på varannan rad är det bara ett ord i texten, det ska jag ändra men annars är jag helt färdig. 
Här är mitt resultat
                
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0