FOLKLORE

Nu har vi dragit igång ett stort ämnesövergripande projekt, nämligen folklore. Men vad är folklore? Det först jag tänker på när jag hör folklore är kulturer, världen runt, religoner, traditioner etc. Vi har än så länge haft en ordentlig genomgång och påbörjat collagen. Uppgiften är att vi ska vi ska 
1) Göra en research om den kultur vi valt, vi fick välja en eller flera från antingen Ryssland, Tibet, Mongoliet eller scandinaviskt folklore där Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island ingår. Jag valde tebetiskkultur. Jag har hunnit göra färdigt mitt collage också som jag strax ska skiriva om.
2) SKISSA! Skissa i stora mängder. Vi ska göra en collection, antingen kläder eller inredninge. vi ska skissa 15-20 saker, sen ska vi göra 10 finare skisser, lite mer ingående. Efter det ska vi göra två av sakerna i collektionen på riktigt, bygga dem (eller sy om man gör kläder). Jag gå ju i inredning så jag valde självklart inredningsprylar. När detta är klart ska vi redovisa skriftligt och muntligt. Vi ska dokumentera hela processen under arbetets gång. Och nu lite mer om mitt collage.
 
Vad finns i mitt collage? Jo jag valde massa olika bilder, några på tibetanska folkdräkter, några tibetanska möbler, sen några inredningsdetaljer som vasar m.m., byggnader och smycken. Allt detta valde jag för att få en bild över hur deras kultur är.  Jag läste lite om det också men hittade ingen bra fakta om det. Mitt collage ser kaosat ut för jag valde att ha med så många bilder, det är ett så stort arbete och det är en stor kultur så jag kände att det behövdes för att få tillräckligt mycket information om det. Jag valde att ha röd/korall/orange som bakgrund för de har någon av dessa färgerna i NÄSTAN allt de tillverkar så som kläder, möbler och smycken samt hus. Sen är det en mindre svart och en vit ruta i bakgrunden på collaget för att stärka färgerna och formerna i bilderna ovanpå. Men vad har jag kommit fram till hur deras kultur ser ut? Av alla bilder jag såg idag kan man se att ALLT de tillverkar är för hand, mycket vackra, noggranna handarbetet med mycket omsorg. Det är inte saker det bara slängt ihop utan de har verkligen jobbat med det så det jag måste tänkta på när jag gör min möbel ska det vara snyggt hantverk med mycket detaljer. En annan sak de har i allt är FÄRG. Allt är färgstark men nästan i bara varma färger ex orange, brun, gul, grön, brun, blå etc. Alla färger men med en varm ton. Min kollektion ska utifrån detta vara färgstarkt, detaljrikt och mycket noga handarbete fast med en modern touch. Hur såg form och mönster ut? De använde sig mycket av olika former, allt ifrån abstrakta, symmetriska, osymmetriska, speglade och vissa hade t.o.m. rotation, alltså när man vrider de åt tex två gånger åt höger ser mönstret lika dant ut. Jag såg många mönster utan ett enda mellanrum, i en ex matta jag såg var det mönster över precis hela mattan och inte ett enda tomrum, de sätter ett och samma mönster jättenära varann så det bildas nya mönster mellan mönstren. I Tibet använder de sig av otroligt simpla former och former men skapar ett detaljerat fint mönster av det. De äldre mönstrena händer det väldigt mycket i medan de modernare tibetanska mönstrena är det enklare men fina former, se bilden nedan:   
 
 
 
Som ni ser har den övre modernare mattan lite enklare utseende medans den äldre nedre mattan har mer olika mönster och i stort sett inga mellanrum. Som man kan se är det ganska enkla former men som man gjort lite mer avancerat. Den tibetanska kulturen inspireras en hel del av kina men de har sin egen stil också.
Processen
Idag har jag som sagt letat fakta om den tibetanska kulturen och gjort ett collage. Nästa lektion ska jag Brain storma, jag ska börja skissa på möblerna i min Collection. Jag har redan tänkt lite på vad jag vill ha med i min kollektion och det är någon typ av vas i keramik med ett noga arbetat mönster på, ett sidobord. Deras bord var väldigt fina och även dem var mönstrade och färgglada. Någon typ av lampa, jag skulle vilja göra en lampa med en väldig detaljerad lampskärm, sedan tänkte jag en stol, byrå, kista, skrivbord, kanske någon hylla sen får jag se vad jag skissar. Här är resultatet på mitt collage
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0