Ny start!

Nu har vi kommit igång igen med arbetena. Denna gången är uppgiften att göra en tidningssida som ska innehålla artikel, bild tillhörande till artikeln, layouten som en riktig tidning med annonser, marginaler längskanterna, tidningens namn höst upp osv. Artikeln skulle vara en gammal myt som man gör om till en modern nyhet, som jag tex. Jag använde myten om näcken, gjorde om den så min aritkel handlar om en psykiskt sjuk man som ett vittne sett i Säveån m.m. Aritkelns första utkast är färdigt och nu har jag gjort färdigt mitt insperatioscollage till bilden. Här är collaget:
På bilden ser man ett mönster, vilka färger jag tänkt använda mig mest av, vilken teknik, lite om själva artikelns bakgrund och vad jag ska illustrera. Nu ska jag skriva mer ingående om varje bild och kopplingar.
 
Färgval
De färger jag mestadels tänkte använda är ganska mörka färger i brun, grön, blått och svar. Den svarta bakgrunden ska förstäka budskapet OVETANDE och kvällstid. Anledningen till mörka färger är för att i artikeln skrev jag att det var mörkt när vittnet såg mannen i ån och därför ska bilden vara ganska mörk. Bilderna på akvarellmålningarna valde jag för insperation hur det ska se ut när man målat med akvarell och framförallt hur vattnet ser ut. Jag ska ha med en å i bilden och då är det viktigt att studera hur vatten ser ut i verklighet och hur det ser ut när andra målat det.
 
Teknik
Jag tänkte använda mig av akvarellfärg till bilden jag ska illustrera. Jag tyckte akvarell passar väldigt bra till målningar som ska mestadels innehålla en å, alltså vatten, men även träd och en silluett. Akvarellfärg är ganska svår att kontrollera men i naturen är inget perfekt, det finns inga helt raka linjer, vatten kan vara lite hur som helst bara det är i stort sett blått. Sen tror jag att löven i träden är enklare att måla med akvarelfär än andra färger för akvarell färg skrider ut sig och man kan få väldigt fina efekter genom att hälla salt/socker över den nymålade akvarellfärgen. Jag hade tänkt experentera med salt och socker i akvarellfärg och få en så naturlig, orörd effekt som möjligt. Det gör inget om det inte blir helt jämnt och utspritt, tvärtom, det förstärker känslan jag vill få fram i bilden. Det ska se ut som ett fotgrafi som är taget när det är mörkt.
 
Artikelnskoppling till collaget
I collaget ser man siluetter av män och en ansiktsmask. Med detta ville jag symbolisera det mystiska i artikeln, dvs att vittnet som hörde mannen såg bara en silluett. Det var mörkt och lite läskigtoch framförallt ovetande. Vittnet hade ingen aning om vem mannen i ån var och han kunde inte se han, mörkret symboliserar masken, mörkret är en mask för ansiktet, man ser inte människan bakom "masken". Bilden på näcken valde jag för att stärka orginal myten och bakgrunden. Det blir ju lite som om näcken spelas upp på nytt eftersom det är någon som skriker i vattnet, skillnaden var att näcken spelade vackert och inte skrev. Bilderna på åarna har mycket med detta att göra. Dels för att jag ville förtrycka vad jag ska måla, alltså en å, skog och en silluett men jag ville också ange tydligt var allt ägde rum, själva grunden till min artikel är näcken, som satt i en å. På en av bilderna är det en bro och jag har inte bestämt om jag ska ha med en bro i bilden men det var iallafall på en bro vittnet såg mannen i ån ifrån.
 
Här är en insperationsbild hur min tidningssida kan se ut:
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0