Övning ger färdighet

På dagens bildlektion har jag äntligen börjat skissa. Jag ska som sagt rita en å med skog längs kanterna och en bro över ån. Bilden ska målas i akvarell färg. Innan jag börjar måla ville jag gör två viktiga saker först.
 
1
Skissa med blyerts det som går att skissa, grund linjerna och jag har skissat ut ungefär hur alla objekt i bilden ska se ut och vart de ska placeras i bilden. Skissa med blyerts hjälper än otroligt mycket, på så sett har man koll hur stort alla sakerna kommer vara, se så att det ser proportionellt ut och man har lite linjer att gå efter så man inte kan göra lika mycket fel. Jag skissade först min skiss på fel sortspapper, (det ska vara akvarellpapper för det går inte sönder lika lätt och blår inte lika bubbligt som vanligt papper), men jag kom i alla fall på det och fick skissa om ALLTING från början på rätt sorts papper. Här är skissen:
 
2
Den andra grejen som är viktig innan man börjar är att testa och prova sig fram. Jag satt och målade med akvarellfärg på massa små testpapper. Jag provade mest att göra träd, främst lösen eftersom det är svårt att göra så det ser verkligt ut men också för en stor del av min bild ska innehålla löv. Jag övade på tekniken på en mängd olika papper och med olika färger. Jag testade också att måla en trädstam, för att det ska se så verkligt ut som möjligt ska det vara lite oregelbunden och osymmetrisk form på stammen, sen ska det vara en mängd olika färgnyanser i trädstammen också.
 
Jag målade idag en hel del vatten också. Man kan inte "bara ta lite blå färg och måla med", speciellt inte nu eftersom i åar ser vattnet väldigt mörkt ut. Det speglas massa färger i vattnets yta dessutom.
 
När jag provade måla idag insåg jag snabbt att det gäller att vara lätt på handen, mjuka penseldrag för pappret går söder annars. Övning ger färdighet!
 
Idag har jag inte minst ändrat mina förslag till bilden. Dels väljer jag att inte måla en siluett av en man. Jag tycker det blir finare utan och det kan bli konstig uppfattning om man läser en tidning och på en bild till en artikel är det en man i bilden. Folk kan då tro att man fotograferat, i detta fallet den psykiskt sjuka mannen och jag tycker det räcker utan den ändå. Sen tänkte jag också måla tavlan när det är halvmörkt. Mörkt så man ändå förknippar det med att " Aha, här såg alltså vittnen mannen på KVÄLLEN" men ändå så ljust så man ser färger. Om jag målade så att det skulle vara natt skulle allting varit nästintill svart och det väcker inte så mycket intresse hos läsarna att läsa vidare artikeln. Det är ändå bilden man tänker på mest tillsammans med rubriken. I andra tidningar ser man sällan mörka bilder, de redigerar och ändrar konstraster osv så det blir ljusare på bilden.  
 
Planering inför nästa lektion
Nästa lektion ska jag dels börja måla men också prova att måla vatten med salt/socker metoden. Akvarell är en teknik där det krävs mycket väntan och många lager. Man ska måla lager på lager om man inte vill att färgen ska blanda sig med varann. Då tänkte jag vara smart och experimentera medans jag väntar. Jag ska börja måla bakgrunden i bilden. Ett tunt lager med brunt som ska vara jord och trädstammar, lite ljust grönt där löven ska vara så det inte blir något vitt i bilden och sist grundlagret till vattnet. Åar är som sagt väldigt mörka så en mellan mörk blå färg ska målas tunt. Jag får se hur mycket jag hinner men hoppas hinna detta i alla fall. Här är träd osv. som jag prövat mig fram:
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0