Arkitektur och rum-offentligt rum, utanför operan

Vi var förra lektionen och analyserade utanför operan, på eftermiddagen klockan 15:00. 
•Det regnade
•Folk genade bara genom dödutrymmet, eller gick runt det
•Folk gick bara där från och til busshållplatsen
•Kallt, opersonligt, tomt, folk skyndade sig igenom
 
Denna lektionen var vi där på förmiddagen klockan 12:00
•Det var mulet
•Kallt, aktivt
•Barn spelade fotboll och lekte på "gräset" dem utnyttjade hela ytan
•Folk gick vid sidan av planen till och från bussen
 
Slutsats utifrån mina analyser:
Det behöves ett ytrymme där folk inte bara rusar förbi utan faktist stannar upp och tar sig tid att spekulera platsen, mer sittyta behövs. Det är många barn där mitt på dagen så någon typ av lekutrymme behövs. Det kändes kallt, speciellt nu i november så mer välkommnade inbjudande känsla är viktigt. Mina fem ord jag ska utgå ifrån när jag ska hitta något användbart till ytan är
Välkomnande
Sittyta
Lekutrymme
Lugnande
Kreativt, storslaget
 

Nu ska jag börja skissa utifrån mina ord och analyser, antingen något skulptur liknande eller någon sittplattform/lekplattform... Vi får se vad det blir :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0