Arkitektur-offentligt rum

På gårdagens arkitekt lektion jobbade jag på med modellen, jag är färdig med den! Jag skar ut små delar, limmade och målade allt som var kvar. Min modell ser då ut såhär:
Okej, detta är min plan inför det offentliga rummet "gräsplanen utanför operan". Mina ord jag gick utifrån var
Välkomnande, Sittyta, Lekutrymme, Lugnande och kreativt/storslaget. Jag tycker jag följde det ganska bra förutom sittyta. Det jag tänkte var att jag ville ha en plats där folk inte bara rusar förbi för att det känns för stort och överväldigande. Jag ville skapa en trevlig, lugnande yta men som var roande. Det får bli mitt nya ord istället för sittyta, roande. Jag ville ha runda lekfulla former så det inte blir så sterilt, ovälkomnande. Jag ville skapa en plats för både barn och vuxna.
      I min model finns alltså en stor fontän med "mini" fontäner i en cirkel utanför den stora. Vatten är lugnande med samtigt något vackert och roligt att titta på. De små fontänrarna är för att ovanför fontänen ser man en ställning. Det ä en trappa upp till ställningen och när man går där uppe är det glas där de små fontänrarna sprutar, så det ser ut som att man ska få vatten på sig men det är glas emellan. Detta valde jag för att det ska vara roligt att gå däruppe samtidigt som man får ett lugnare ställe ovanför Göteborgs gator. Från ställningen ser man typ en bro, det är egentligen ett nät och en glaskupol ovanför nätet där barn ska krypa (eller gå om man är kort) för där kommer de till en rolig rutschkana. Jag valde att skapa det så för det är roligt att gå högt upp på nät och man kommer dessutom till en lekplats där det finns rum för lek. De äldre kan roa sig i ställningen eller i "parken" medan barnen kan leka på lekplatsen eller spela boll på gräset.
        Jag valde också att ha en stengång, den är lite snirklig för det inte ska se så stelt ut och den är där för de som bara vill gå igenom till bussen eller hamnen. Det är finns att gå igenom en park så jag ville ge de genomgående något roligare också. Det är ganska lugnande att gå genom en park mitt i stadsstressen. Man kan gå igenom från tre olika håll och fontänen är i centrum oavsett vilket håll man kommer från. På så sett hinner man snegla lite på den om man springer till bussen eller liknande ändå. Jag vill ha riktigt gräs och riktiga träd/buskar för det är finare och ger en skönare känsla.
 
Bubblor
      Varför jag gjorde just tre gångar hade lite med "bubbel" övningen att göra. Jag reflekterade att folk kom oftast från eller till hamnen, eller bussen eller operan med inte från den fjärde sidan från älvrummet så jag gjorde gångar så som jag ritat bubblor hur folk rör sig. Jag valde också att ha en gång ovanpå fontänen för då blir hela fontänen och gången en enda stor bubbla. Sedan blir lekplatsen en egen bubbla men som sitter ihop med fontänbubblan för de vuxna kan hålla koll på deras barn och luftgången gör en connection, en känsla som att dem går ihop trots att det är helt olika saker. Jag ville försöka skapa en enhet. Resterande av parken kan man säga också är en stor  bubbla men som ringar om fontänen och lekplatsen. Parken på sett och vis bjuder in folk till de små bubblorna eftersom gångarna är gjorda från speciella håll och mötespunkten går till de små bubblorna. Jag tycker den stora bubblan är ganska inbjudande p.g.a. gångarna. Om inte de funnits där hade det bara varit en överväldigande mörk, läskig skog som alla hade gått runt.
     Nästa lektion är det redovisning och det ska bli roligt att höra allas förslag! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0