Design-biblotek

Vi har startat ett nytt projekt, att komma med inredningsförslag till skolan biblotek. För att få inspiration och få någon uppfattning om hur man kan skapa känslan man vill ha i biblotek gick vi till Göteborgsstads biblotek. Det är jätte stort där inne, och nyrenoverat. En sak jag tänkte på var att det var olika hyllor, en del var rundformade, en del var raka uppstaplade på en rad, en del var vågformade. Det skapade en lite roligare känsla, man ville vara kvar. I  andra biblotek där det står raka hyllor på rader känns det tråkigt därinne och man vill inte vara kvar. På stadsbiblioteket fanns det också massa sittplatser i form av fåtöljer, men också typ skrivbord med lampor (viktigt med belysning) sen fanns det också fina små grupprum, väldigt smart om man gör ett skolarbete i grupp! Sedan var det statyer lite här och var. På nedersta våning var det en grupp med fem skulpturer. På entréplan var det trådar från taket och i trådarna hängde böcker, det tyckte jag var fint och var passande till ett biblotek så jag ska nog göra något liknande. här är bilder jag tog från bibloteket:
 
I bilderna ser man alla olika bokhyllor. Sen ser man att dem har använd väldigt många olika lampor och det tycker jag är en väldigt bra grej för att rummet ska bli helt enkelt roligare. Om man dessutom kollar på trappan ser man hur detaljerade den är, det är inte vanligt tråkig trappa, man blev glad när man gick där för den var så fin och detaljerad. Det är sådana små saker som gör ett helt annat intryck. jag har verkligen fått inspiration så ska bli kul att sätta igång! 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0