Estetisk kommunikation-Ready made

Vårat projekt nu är att skapa en skulptur utav massproducerade vardagliga objekt, allt från glasflaskor till träslevar till tomatskärarhållare. Vi ska studera en ready made konstnär och skriva lite om han/han och sedan berätta hur ens eget verk har inspiration från konstnären.
 
Jag valde att inspireras av Giuseppe Arcimboldo.
Såhär ser en typisk bild ut gjord utav Giuseppe. Det är avbildningar av människor men de är uppbyggda av saker, tex. djur som i denna. Man kan se att näsan är ett skölpaddshuvud, hakan är fiskar, sen är det andra havsdjur så som bläckfisk, krabba etc. Giuseppe målar aldrig tex. ett öga eller mun, näsa osv. Han bygger det med saker. Just Giuseppe använder inte bara "massproducerade", som man ser i denna bilden. I "Servitören" använder han mer objekt än djur.
i bilden är det ekfat, karaffer, gammal brandslang (?). Det är mycket saker som "människan" är uppbyggt av. Guuseppe använder alltså ready made eftersom han målar människor som är uppbyggda med saker som egentligen inte ska användas så.  Jag tänkte använda samma teknik fast avskalat med tanke på deadline och material. Jag ska göra en miniatyr människa. Jag ska använda en tomatskivarhållare som ungefär allt nedanför höften. Sedan är själva överkroppen och ryggraden en träslev. Skedens runda form längst upp ska bli huvudet på gubben. Klädnypor ska bli armar och någon typ av pärlor ska bli ögon. Sist ska något typ av rep eller trådar bli mun plus hår. Jag använder alltså ready made tekniken genom att skapa en skulptur med saker som ursprungligen används till annat, precis som Marchel Duchamp.
Detta är ett verk Marchel ställde ut på konstmuséet. det är en flasktorkare men användes som konsverk. Jag gör exakt samma sak bara att jag väljer att sätta ihop flera saker till en avbildning av en människa.
Vi har bara gjort det här projektet en lektion nu så jag har inte gjort mycket. Jag har valt vilka material jag ska användatill mitt verk, och sedan gjorde jag en skiss på hur den skulle se u.
 
Nästa lektion ska jag börja limma ihop sakerna och hitta pärlor samt något form rep.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0