Estetisk komunikation: Antonym

Jag gör ett grupparbete med Albin där vi ska skapa konst utifrån motsatserna rätt och fel. Vi delade upp det så jag ska göra ett konstverk utifrån rätt. Jag har tillverkat en mobil, en sådan som hänger i taket och han har gjort en film.
    Min mobil står för rätt genom helheten, den är vit, alltså oskuldens färg, enkel färg, en ren färg, en rätt färg . Sen är det jämnheten, allt är ballanserat, det är en jämn balans genom hela mobilen, balans, rätt... Det är inte det självklara sakerna som gör den rätt utan vi tog det ett steg djupare och tänkte från andra perspektiv. Den är "rätt" för den är vit, den är jämnt balanserad, figurerna sitter harmoniskt placerade. Hela den har en jämnhet över sig.
     Mitt konstverk går ihop med Albins genom att mobilen ska sitta mellan projektorn och filmduken, på så sett kommer det skuggor i filmen från min mobil, och på framsidan av mobilen visas hans film. Det går hand i hand, man ser tydligt bådas konstverk men dem jobbar ihop så man ser att dem tillhör varandra. Man skulle inte tänka "åh varför står någon annans mobil och skymmer Albins film", man förstår att vi i grupp tillverkat detta. Sedan kopplar man förhoppningsvis rätt och fel till konsverken, speciellt efter förklaringen.
    Jag tycker vi klarade uppgiften bra. vi sammarbetade bra, delade upp arbetet jämnt och eventuella problem löstes tex. att vi från början skulle jobbat med genus och tagit klipp ur en film men såg att det inte var möjligt så vi tänkte nytt. Sedan tycker jag våra konstverk går ihop, dem är verkligen i motsatser, Albins film hänger inte ihop med bild/ljud medans min mobil är jämn, bestämda former, rätt enkel färg... vi hann allt i tid vilket jag inte trodde jag skulle hinna innan dagens lektion.
      Styrkorna i verket/verken tycker jag är att det verkligen blev motsatser, min mobil är rätt, den är som en mobil ska vara och filmen är bara helt fel, allt  är fel. Ljudet går inte allt ihop med bilden, bilden är lite pixlig, filmad från "fel vinklar(?) etc. Vi fick en fin kontrast mellan rätt och fel. Sen tycker jag våran redovisningsutställningsidé är bra, genom att placera min mobil framför filmduken ser man att dem hör ihop med skuggorna, filmen som spelas på min mobil osv.
     Vad vill jag/vi utveckla? Jag skulle vilja arbetat mer med min mobil, ge den en finare perfektare finish men pga tidsbristen hann jag inte det. Om jag gjord det hade den fått mer estetisk look och varit ännu mer "rätt". Nu har den lite skavanker... Fast vem har sagt att perfekt är rätt?! Jag skulle kanske ändrat formen på min mobil också, brainstormat lite fler förslag men jag behövde sätta igång fort för att hinna. Jag vet inte riktigt vad jag vill utveckla, konsten att skapa motsattser är svårt men intressant sp jag skulle kunna tänka mig att arbeta mer djupgående på hur man utrycker sig på ett motsatt sett.  
     nu är det bara redovisning kvar men det är inte mycket mer vi behöver göra, bara förberda lite vad vi ska säga, annars är allt  klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0