Estetisk komunikation-Ready made

Jag har ändrat bana helt och hållet. Jag ställde mitt skedgudde konstverk åt sidan. Min nya idé är djupare i tanken bakom men ganska simpel att tillverka. 
     Jag valde att inspereras av Marcel Duchamp. Han har gjort pallen som är upp och ner med ett cyckelhjul uppepå. Han har också ställt ut en pissoar på konstutställning. 
Detta är två av hans verk. Tanken bakom "Fontänen" (den övre bilden) är att han ville ifrågasätta vad konst verkligen är. Han ställde ut pissoaren på ett konstmuséum där han lagt den med den platta sidan uppåt och signerat R.MUTT. Är detta då konst? Sedan namnet vet ingen riktigt varför den kallas Fontänen. En källa tror att det är för fontän är motsatten till urinoar, eftersom vätskan rinner åt olika håll... Men det förblir ett mysterium. 
     Vad det kommer till "The Bicykle wheel" verkar det enligt källor som Marcel inte hade något speciellt budskap med det, ingen tanke bakom, ingen historia etc. Enligt Toutfait muséum skriver de ett citat från en intervju med Marcel Duchamp och han säger såhär:
 
"I put a bicycle wheel on a stool, the fork down, there was no idea of a 'readymade,' or anything else. It was just a distraction. I didn't have any special reason to do it, or any intention of showing it, or describing anything. No nothing like that..."
 
Min personliga tanke är att han även här vill ifrågasägga vad konst är och vad det kan vara, till exempel vardagliga objekt som stolar och cycklar fast dem är obrukbara. 
     Marcel Duchamp använder vardagliga objekt och vänder på dem eller gör dem obrukbara på något annat sett, som han gjort med cycklehjulet och pallen. Jag tänkte göra samma sak fast inte riktigt på den nivån. Jag ska spraymåla en ölburk och skriva öl på den. Sedan ska jag sätta EN tejpbit för hålet så den blir obrukbar. Då kommer folk undra varför hållet är igentäpt för syftet med ölbruken försvinner om man inte kan få det inuti. Ölen blir obrukbar.
     Jag tänkte ställa ut på samma sett som Marcel också. I dessa bilder ovan har han en enkel bakgrund och hans verk är relativt eneklt gjorda, det är inget noggrant handarbete. Mitt verk är likadant. Verket ska stå framför två vita kapaskivor så kontrasten mellan bakgrundet och verket blir större och mitt verk är simpelt, en målad burk med tejp för. Det är tanken bakom som är viktigast.
      Marcels tanke bakom sitt/sina verk var att ifrågasätta vad konst är, mitt budskap handlar om skador i samband med alkohol. Mer en 50% av olyckorna i trafiken har alkohol involverat på ett eller annat sett (källa Körkorts boken). Jag vill sätta stopp för alkohol i samband med skador, främst i trafik så genom att ha tejp för hålet visar jag att du inte kan komma åt det innuti, alltså öl=alkohol. Detta är för det ska stoppas att dricka innan du ska göra något som krävs att du har all fakus, som att köra bil.
     Om jag skulle placera mitt verk någonstanns skulle det vara i en rondell för runt rondeller kör bilar. Om bilarna ser att det är tejp för ölburken kanske dem börjar fundera varför, speciellt i samband med bilar eftersom de kör en bil själva. Då kanske de drar paralleller med olyckor och alkohol i trafiken. Jag vill att mitt konstverk ska vara två meter högt så alla ser det, eller 1 1/2 meter högt så folk ser tejpen för hålet... Jag hoppas att trafikomgivningen påverkar verket på det sättet jag vill, att det ska skapa funderingar, tankeställare. Jag vill att man ska förstå hur verket hur ihop med just trafiken, varför den står där.   
      Mitt verk kopplar till temat ready-made eftersom jag använder en ölburk till något som den igentligen inte är tillför. Ölburkar massproduceras över hela världen men används inte till det jag tänker den ska användas till. 
     På dagens lektion har jag hunnit mycket. Jag började med att fortsätta på min gamla idé så jag limmade ihop, gubben. När jag gjort det såg det ut som en fem åring gjort den så jag ville börja om med något "renare" konstverk där det finns en tanke bakom istället. Jag började brainstorma och sökte mycket på olika readymade konstnärer. Jag fastanade för Marcel och började söka på hans verk, tankarna bakom, hans stil etc. Sen kom jag på det, vad jag ville göra och hur det kopplade till han, plus jag hade en tanke bakom. Sen har jag bara skrivit allt härovan, fakta om Marcel Duchamp. 
     Nästa lektion ska jag ha hittat en ölburk så jag kan måla den, jag har dock inte valt färg. Jag sökte på färgers betydelse och skrv upp dem vad som passade bäst till min tanke bakom men jag kan inte bestämma mig. Valet står mella röd, grönt och svart. Mitt budskap handlar om skadade i samband med alkohol och rött står för blod, skador, död, men svart står för också för död, mörker,svek... Sen grönt står för föriftad och alkohol kan ses som ett gift... Så jag har ett val tills nästa lektion. Men det är iallafall det jag ska göra, plus sätta på tejpbiten också. 
 
Källor
http://www.toutfait.com/unmaking_the_museum/Bicycle%20Wheel.html
http://www.tate.org.uk/art/artworks/duchamp-fountain-t07573/text-summary
http://www.kulturdelen.com/2011/11/26/vad-hande-egentligen-med-duchamps-fontan/
http://www.dynamic-work.se/fargens-betydelse
 http://www.foretagande.se/om-farger-och-fargers-betydelse/
http://paranormal.se/topic/farg.html
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0