Estetisk komunikation-Affischer

Affischernas filformat var för stora för att få in på bloggen.
Affisch 1 är en ganska enkel men saklig affisch. Det står tydligt datum, tid, kontakt och vem/vad evenemanget är. Temat i första bilden är enkelt och tydligt men för att göra så den ser lite roligare ut är det färgsplatter lite här och var. Det är även en siluett av en människa med lite lätt sken bakom sig som ska föreställa modellerna på modevisningen. Rubriken"Vårvisning" är böjd för att få en mer WOW och babaam effekt. Postern symboliserar modeeleverna genom modellen och inredarna via färgsplattet. Färgsplattet är 3 stycken i en böjdform med information, jag följde likhetslagen och även närhetslagen enligt gestaltningslagarna. Eftersom det är flera i en viss form och upprepande närhet gör det att man kopplar ihop dem. Sedan återkommer färgsplattet i bilden för att få en röd tråd i affischen. Det är också en färgsplatt i bakgrunden, lite diskretare. Det var också för den röda tråden men också för att det inte skulle vara tomt, vitt i  bakgrunden.
Affisch 2 är den mörkaste av mina affischer. Den har svart bakgrund och temat i den var fashionnight, alltså den ska ge kännslan av en modevisning på kvällen med spootlight, därav ljuset bakom siluetten. Jag har gjort med vita linjer en form som ser ut som en catwalk, som siluetten går på. "Vårvisning" står tydligt överst i postern med en lite roligare texttyp. I den här postern har jag använt mig av likhets och närhetslagen då det är 3 färsplatter i en rad med visst avstånd, och alla ser likadana ut.
Affisch 3 är den affisch som kopplar till våran skola. Det är Drottning Blanka blå och orange samt mycket vitt. Jag tycker det är roligt när man kopplar tillbaks till vår skola för utan den skulle detta inte ens hänt. Temat är som sagt skolan men en siluett med lätt sken bakom kopplar till modellerna på catwalken. Även i den här finns färgsplatter men bara två som har info och sedan en stor bakom siluetten. Dem två färgsplatter med info är likhetslagen då man kopplar ihop dem fast dem inte är så nära varandra. Jag har också använt mig av slutenhetslagen med biljett infon då det ska vara extra tydligt och skilja sig från de andra sakerna. "Vårvisning" är tydligt och enkelt men som rundas upp av "Frilagret" som är i orange text. De olika färgerna på texterna ger en roligare känsla.
 
Det alla tre har gemensamt är såklart siluetten och färgsplattret. Jag valde färgsplattret i de färgerna för dem var ljusa och skulle påminna om våren, det är trots allt en vårvisning. Siluetten står i två av bilderna som frihetsgudinnan (typ) som skulle symbolisera stjärnorna på catwalken. Den andra siluetten skulle se ut som en modell i rörelse och på så sett koppla till showen.
 
Jag skulle kunnat förbättra affischerna genom att koppla bättre till inredarna tex genom en möbel eller liknande och sedan och gjort lite mer olika förslag. Alla mina förslag var ungefär samma så jag skulle velat prova helt olika förslag men tidsbristen sa nej. Posters för mig ska var tydliga, sakliga och inte för mycket i bakgrunde som stör informationstexten vilket jag försökt satsa på även om det skulle vara roligare att ha ett fotografi i bakgrunden.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0