Estetisk kommunikation-Mini Mee

Idag på lektionen har jag ritat min nappflaska i photoshop. Den är färdig nu. Nu ska jag börja med den skriftliga individuella delen och eventuellt gruppskrift uppgiften. Allt har gått bra, vi jobbar på och våran grupp funkar bra ihop. Idag fick vi med Genwa i gruppen också. Den skriftliga delen är lite jobbigare men det är bara att bita ihop och skriva!

Arkitektur-offentligt rum

På gårdagens arkitekt lektion jobbade jag på med modellen, jag är färdig med den! Jag skar ut små delar, limmade och målade allt som var kvar. Min modell ser då ut såhär:
Okej, detta är min plan inför det offentliga rummet "gräsplanen utanför operan". Mina ord jag gick utifrån var
Välkomnande, Sittyta, Lekutrymme, Lugnande och kreativt/storslaget. Jag tycker jag följde det ganska bra förutom sittyta. Det jag tänkte var att jag ville ha en plats där folk inte bara rusar förbi för att det känns för stort och överväldigande. Jag ville skapa en trevlig, lugnande yta men som var roande. Det får bli mitt nya ord istället för sittyta, roande. Jag ville ha runda lekfulla former så det inte blir så sterilt, ovälkomnande. Jag ville skapa en plats för både barn och vuxna.
      I min model finns alltså en stor fontän med "mini" fontäner i en cirkel utanför den stora. Vatten är lugnande med samtigt något vackert och roligt att titta på. De små fontänrarna är för att ovanför fontänen ser man en ställning. Det ä en trappa upp till ställningen och när man går där uppe är det glas där de små fontänrarna sprutar, så det ser ut som att man ska få vatten på sig men det är glas emellan. Detta valde jag för att det ska vara roligt att gå däruppe samtidigt som man får ett lugnare ställe ovanför Göteborgs gator. Från ställningen ser man typ en bro, det är egentligen ett nät och en glaskupol ovanför nätet där barn ska krypa (eller gå om man är kort) för där kommer de till en rolig rutschkana. Jag valde att skapa det så för det är roligt att gå högt upp på nät och man kommer dessutom till en lekplats där det finns rum för lek. De äldre kan roa sig i ställningen eller i "parken" medan barnen kan leka på lekplatsen eller spela boll på gräset.
        Jag valde också att ha en stengång, den är lite snirklig för det inte ska se så stelt ut och den är där för de som bara vill gå igenom till bussen eller hamnen. Det är finns att gå igenom en park så jag ville ge de genomgående något roligare också. Det är ganska lugnande att gå genom en park mitt i stadsstressen. Man kan gå igenom från tre olika håll och fontänen är i centrum oavsett vilket håll man kommer från. På så sett hinner man snegla lite på den om man springer till bussen eller liknande ändå. Jag vill ha riktigt gräs och riktiga träd/buskar för det är finare och ger en skönare känsla.
 
Bubblor
      Varför jag gjorde just tre gångar hade lite med "bubbel" övningen att göra. Jag reflekterade att folk kom oftast från eller till hamnen, eller bussen eller operan med inte från den fjärde sidan från älvrummet så jag gjorde gångar så som jag ritat bubblor hur folk rör sig. Jag valde också att ha en gång ovanpå fontänen för då blir hela fontänen och gången en enda stor bubbla. Sedan blir lekplatsen en egen bubbla men som sitter ihop med fontänbubblan för de vuxna kan hålla koll på deras barn och luftgången gör en connection, en känsla som att dem går ihop trots att det är helt olika saker. Jag ville försöka skapa en enhet. Resterande av parken kan man säga också är en stor  bubbla men som ringar om fontänen och lekplatsen. Parken på sett och vis bjuder in folk till de små bubblorna eftersom gångarna är gjorda från speciella håll och mötespunkten går till de små bubblorna. Jag tycker den stora bubblan är ganska inbjudande p.g.a. gångarna. Om inte de funnits där hade det bara varit en överväldigande mörk, läskig skog som alla hade gått runt.
     Nästa lektion är det redovisning och det ska bli roligt att höra allas förslag! :)

Design 2-biblotek

Igår på letkionen fortsatte jag med modellen. Eftersom Iris praktikanten skulle ha lektion för oss hade vi mindre tid att arbeta med modellen. Jag gjorde inte så mycket. Jag målade mina kapaskivor och det tog tid. Det var svårt att blanda samma färg som lektionen innan och att måla, tejpa många gånger tog hela den lektionen. 
    Det var roligt att ha lektion av Iris. Jag hamnade med Merete och Jenny så Merete fick bli skolbarn igen och ta åt sig av kriterierna!
     Nästa lektion ska jag försöka jobba effektivt, komma igång med möblerna för jag vet att de kommer ta tid. Jag har två väggar kvar på modellen att måla plus limma ihop den... Det är mycket nu på kort tid.

Estetisk kommunikation-Design barnartiklar, MiniMee

Arbetet går frammåt. Igår forsatte vi skissa och designa de individuella barnartieklen, jag gjorde då en nappflaska. Handtagen är renhorn och jag gjorde dem lite tjokcare så barn inte kan få dem i ögonen plus hornen valde jag ha i hård gummi så man inte kan skada sig på den om man tex. biter i den. Ungefär hela lektionen skissade jag en bild så jag kunde skanna in den. I slutet skannade jag in den och började lite smått redigera och fixa den i PS. 
    Nästa lektion ska jag fixa mer i PS och börja med den individuella skriftliga delen. 
 

Design-Biblotek

Jag stannade kvar i skolan och jobbade en timma med modellen. Jag hann inte så mycket men jag valde tapet tilll kortsidorna och limmade den på kapaskivan. Sedan skar jag ut hyllan för ena vägg samt kopierade ut en bild på bokhyllor.
     Nästa lektion ska jag jabba vidare med modellen och allt som tillhör. det är tidspress så jag hoppas jag hinner relativt färdigt.

Estetisk kommunikation-Mini Mee

Nu är den nya uppgiften fullt igång. Vi håller på och gör en kollektion som hör ihop. Vår grupp valde att företaget skulle hete Mini Mee. Vi har designat nappen och alla har valt ut var sin sak de ska designa som hör till bebisar. Våran röda tråd genom arbetet är saker man kan hitta tillhörande en barnvagn. I collektionen ingår en barnvagn, väska, leksaksmobil, bebissovpåse och nappflaska. Jag ska designa nappflaskan. Allt i våran collektion har tryck på sig, djur från norden. Alla saker har ett djur från norden tex. vår logga är en uggla, på nappflaskan är det en ren, sedan var det räv på väskan osv.
       Jag ska designa nappflaskan och eventuellt ha någon rätt tex. pantent på den så ingen får sno min idé... Nappflaskan ska vara ganska enkel i grunden men handtagen ska vara renhornen som sticker ut på sidorna som handtag. Bild kommer nästa lektion.
      Nästa lektion ska jag göra en noggrann skiss och gå in mer på det med rättigheter.

Arkitektur och rum-offentligt rum, utanför operan

Vi var förra lektionen och analyserade utanför operan, på eftermiddagen klockan 15:00. 
•Det regnade
•Folk genade bara genom dödutrymmet, eller gick runt det
•Folk gick bara där från och til busshållplatsen
•Kallt, opersonligt, tomt, folk skyndade sig igenom
 
Denna lektionen var vi där på förmiddagen klockan 12:00
•Det var mulet
•Kallt, aktivt
•Barn spelade fotboll och lekte på "gräset" dem utnyttjade hela ytan
•Folk gick vid sidan av planen till och från bussen
 
Slutsats utifrån mina analyser:
Det behöves ett ytrymme där folk inte bara rusar förbi utan faktist stannar upp och tar sig tid att spekulera platsen, mer sittyta behövs. Det är många barn där mitt på dagen så någon typ av lekutrymme behövs. Det kändes kallt, speciellt nu i november så mer välkommnade inbjudande känsla är viktigt. Mina fem ord jag ska utgå ifrån när jag ska hitta något användbart till ytan är
Välkomnande
Sittyta
Lekutrymme
Lugnande
Kreativt, storslaget
 

Nu ska jag börja skissa utifrån mina ord och analyser, antingen något skulptur liknande eller någon sittplattform/lekplattform... Vi får se vad det blir :)

Estetisk kommunikation

Idag har jag redovisat. Det gick relativt bra. Jag hade kunnat förbereda mig lite mer på fakta om Marchel men annars gick det bra. Jag är nöjd, jag tycker mitt budskap var bra just eftersom så många dör i trafiken där alkohol har varit involverat. Nu ready-made delen över! 

Estetiskkomunikation

Förra veckan ändrade jag mina planer på mitt ready-made projekt. Istället för tejpbit valde jag att göra en stoppskylt. Det blir snyggare och passar mer till bilar eftersom konstverket ändå ska stå i en rondell. 

Jag har målat burken också, röd i grunden och för en snyggare tuch svart som rinner ner. 

Nästa lektion ska vi redovisa. 

RSS 2.0