Isometriskt perspektiv forts...

Idag har jag inte åstadkommit så mycket som jag hoppades. Jag satt i lite mer en 1 timme och målade på min lampa i 3D. Det är krångligt att måla runda saker i isometrisktperspektiv och nu var det tre delar på lampan som var runda, lampfoten, längst ner på lampskärmen och högst upp på lampskärmen och det var skit jobbigt. Man ska måla en kvadrat och dra streck när man måla runda figurer och det blev fel hela tiden, antingen blev någonting snett, för kort, för långt, FÖR ALLTING! Det blev skevt eller något annat så jag målade om varje kvadrat för vare rund figur minst tio gånger. Det tåg mer en halva lektionen, nästan hela om man ska vara petig. Jag hann bara att börja på frontvy och sidovy på mitt sängbord. 

Under tiden jag jobbade tänkte jag också på vilka material jag behöver till mina projekt jag ska göra i verkligheten. 

Nästa lektion ska måla färdigt sängbordet i sidovy, börja toppvy och börja skissa isometrisktperspektiv. Jag tror inte jag hinner mer. Jag ska även färglägga vyerna med mera. Nu har jag bestämt dessutom att alla bilder under arbetetsgång kommer vid slutresultat så vi tar allt på samma gång, jag har minne som en amöba så det blir bäst så. 

Dagens lektion folklore

Idag har jag inte så mycket att berätta. Jag fortsatte skissa på min stol i kollektionen och nästan hela lektionen gick åt att måla isymmetriskt perspektiv. Jag ska ha "lejontassar" längst ner på benen till de flesta möblerna och det är svårt att måla det i 3D. Merete fick assistera. Ja gjorde en kub och sen formade till en boll. Detta vr nytt för mig och det är fler saker med likadana tassar jag ska måla så det blir bra träning. Jag hann också börja på nin lampa i de olika vyerna men har isymetrisk perspektiv kvar. Det blev en diskussion om hur en skallinjal fungerar men detta är allt jag hunnit. 

Nästa lektion ska jag måla lampan i 3D och fortsätta ned vyer på sängbordet. Jag ska till tisdag ha gjort klart en matriallista till de saker jag ska göra i verkligheten också. Som vanligt har jag ej tagit bilder på mitt arbete så jag kanske lägger upp allt jag gjort under terminen till sommaren istället... Hejhopp hallonstopp!

Kollektion färdig!

Idag på lektionen färglade jag de sista möblerna som skulle färgläggas. Jag skissade även fyra möbler till i samma sort möbler/detaljer kg redan gjort fast ny design som skulle vara mer anpassat efter resterande delar i kollektionen. Jag valde också fem möbler/inredningsdetaljer som jag ska göra finare skisser på, jag målade om möblerna med lite förnyingar på ett papper så jag har min  kollektion samlad, sen började jag med finskisserna. I min kollektion ingår en matstol, en  tre-sits soffa, en kudde, ett nattduksbord och en bordslampa. De saker jag ska genomföra i verkligheten är bordslampan och sängbordet. Sängbordet ska var i kartong eller liknande och lampa ska vara med riktig träfot och glödlampa osv. Åter igen till dagen. 

Jag hann göra frontvy, toppvy och sidovy. Nästa lektion ska jag göra finishen på vyerna med ex skugga. Sen ska jag göra isometriskt perspektiv och efter det fortsätta på nästa sak i min kollektion. En sak jag är lite olämplig över är att jag jobbar för fort, det blir lätt slarvigt även om jag vill göra det noggrant och har en bättre bild i huvudet än vad den färdiga produkten blir så jag ska jobba så långsamt och noggrant jag kan så slutprodukten blir som jag hoppats. Jag och mitt minne har glömt att ta bild på kollektionen även idag så jag får se om jag kan lyckas komma ihåg det nästa gång. 

Färgglad folklore kollektion

Idag på lektionen hann jag mindre än jag trodde. Jag hann bara måla färdigt de omålade möblerna. Jag fick ett tips idag om att göra lite fler saker till min kollektion men som man ser ennu tydligare på koppling till de andra sakerna. Jag hann skissa en till sak till min kollektion, en taklampa. Mina möbler/inredningsdetaljer har några trådar som ex färg och träslag. Det är mycket färg och samma mörka trä. Sen är det också mönster som återkommer i flera möbler och samma sorts stil på mönstret. Flera möbler har spiror i guld också men även om det är mycket likheter är de ändå olika, som tex vasen som jag gjorde sist. De ser inte ut som samma stil som de andra sakerna men har ändå karaktärsdrag som vissa andra möbler, främst dropparna som hänger på undersida. Jag har mycket "häng saker" på tex soffan, lampan etc. Ja ska alltså skissa ca fem saker till som har tydligare drag till de andra möblerna m.m. 

Jag har minne som en guldfisk så jag har såklart glömt att ta bild på mina skisser så jag gör det imorgon om jag kommer ihåg. 

Imorgon ska jag alltså skissa fem saker till ungefär, sen om jag hinner ska jag börja skissa noggrant i front/topp och sidovy på någon av möblerna/detaljerna. 

Helheten i collektionen

Jag har fått reda på att man inte ska skriva om vare möbel ergonomiskt sett etc. Så nu ska jag skriva om collektionen i helhet istället. 

Brukaren/åldersgruppen
Som jag skrivit om de andra möblerna är målgruppen någon vuxen, eftersom jag har såpass detaljerade möbler som är omtöliga passar det inte tex barn då det går lätt sönder. Sakerna i min kollektion är dessutom en stil som jag tror barn inte skulle tycka om, de skulle inte se det speciella i varje möbel/inredningsdetalj. Det är klart att äldre personen skulle kunna tycka om möblerna men denna typ av stil som är färgsprakande och väldigt mycket mönster skulle äldre tycka var lite jobbig, det kan vara jobbigt att kolla på med det är det överdrivna med mönster och detaljer man har i Tibet. Vad det kommer till brukaren är det olika beroende på möbel men tex nattduksbordet är till en vuxen som vill lägga tex mobil bredvid sin säng. Eller matstolen är självklar, till den som är vuxen och vill sitta vid matbordet när den äter, den är bättre anpassad till vuxna längd och bredd mässigt. Sen är tex kudden bättre för vuxna som använder lite finare ömtåliga kuddars tex soffan eller fin fåtöljen. 

Men hur är den ekonomisk hållbar? Det är en ganska svår fråga beroende på hur man ser det. De möbler och inredningsdetaljer jag designat är både ekonomiska och inte ekonomiska. De flesta möbler har en grov mörk träsort som är lite dyrare men väldigt hållbar, ek eller mahogny. De extra pengarna man lägger på bättre virke tjänar man ändå ihop genom de många åren de håller tex vitrinskåpet, det är lite dyrare att tillverka/köpa men det håller i många år. Sen är vissasaker i min kollektion ömtåligare tex prydnadskudden, om man använder den som en vanlig kudde, tex slänger runt den och sitter på den osv kommer den gå sönder ganska snabbt men om man är varsam och inte "använder" den utan bara låter den vara fin i soffan håller den garanterat i många pr den också. Den kanske inte är så praktisk som soffkudde man om man vill ha en rolig detalj är den utmärk. Sen är vissa andra möbler varken som, tex vasen. En vas ska bara stå, och inte användas till något speciellt förutom möjligtvis sätta blommor i. Om man inte tappar den eller något liknande ska den hålla. Den är relativa dyr att tillverka för att bara en vas men man kan ha den länge. 

Nästa punkt är ergonomisk hållbart. Sakerna i min kollektion är är hyfsat anpassade i längd, bredd, tyngd osv i förhållande till anpassningen för dess syfte. Exempelvis sängbordet är bra höjd för att man ska kunna nå tex väckarklockan från sängen och matstolen är bra höjd och har bra ryggstöd för att kunna sitta bekvämt och i bra höjd förhållande till ett matbord. Vissa saker tex soffan är väldigt tung om man vill flytta den eller något, den väger en hel del med stoppningen och fjädrarna och alla detaljer den har exempelvis trädetaljerna uppe på. Vitrin skåpet är också enkelt att ta sig runt och öppna. Man lan gå förbi utan att slå sig i benet på något som sticker ut mycket och man kan ta in/ut porslin enkelt utan för mycket besvär. Sådana typer av möbler  uppskattas längre och används bra och blir därför ergonomiskt hållbar. Vasen å andra sidan är inte speciellt ergonomiskthållbar. Den är stor så den är tung att bära om man vill flytta den. Eftersom den är så stor kan man inte heller ha den på bord utan på golvet, när den står på golvet kanske man går imorgon de utstickande "hornen" eller rent av välter vasen. Det är också svårt att sätta blommor i den för de första blommor är inte så höga. På så sett är den inte ergonomiskt. Den är inte så bra anpassad för dess syfte men är ändå fin att titta på.

Hur kopplar den till Tibets folklore? Min kollektion kopplar främst till Tibet genom dess färger. Färger har en gigantisk roll i det hela och utan färg skulle det falla totalt. På varje möbel, hus, dörr, vas, smycke, klädesplagg -allt, har otroligt mycket färg. Nästa faktor som har stor betydelse är mönster. Det är mönster överallt och former. De fokuserar till stor del på massa olika former och mönster tätt intill varann så det nästan inte finns ett enda tomrum. På möbler är det krimelikrus mönster där det nästa inte finns luft någonstans och på deras outfits är smycket och huvudbonader m.m fokuset istället för själva kläderna. Alla smycken exempelvis har massa form som blad, stjärnor, kvadrater, ovala/runda former etc. Därför är form och mönster ett stort fokus i mina möbler/detaljer exempelvis min kudde, det är detaljer och mönster överallt. På soffan är det små nästan smycken som hänger på nedre kanten längs hela soffan, det är väldigt mycket sådant de har i Tibet också, speciellt på halsband som jag tog inspiration ifrån. En annan sak som kopplar till Tibets folklore är träslaget. Det är bara mörkt trä på deras möbler eftersom i den miljö de lever i finns bara den typen av kraftiga träd som ska klara av så tropisk miljö. Den sista och minsta kopplingen är deras Gulddrakegalan. Det är mycket gulddetaljer på allting både smycken,möbler, tyger osv. Jag har valt att ha gulddetaljer på mina möbler m.m tex vitrin skåpet. Det är guld handtag och på min vad är hornen i guld.

Tyvärr glömde jag ta bilder på denna lektion också döda det får bli nästa lektion. Nästa lektion ska jag fortsätta färglägga alla saker och kanske börja göra finare skisser på några av sakerna söm ingår i min kollektion. 

Folklore collektionen

På dagens lektion har jag gjort färdigt alla skisser! Jag gjorde tio olika skisser. Jag ska nu skriva  några skisser och beskriva bla hur den kopplar till de tibitanska folkloret.

Vitrinskåp
Jag skissade först ett vitrinskåp. Den övre delen av skåpet är med fönster, på rutan är det smala trälister. Det är ett skåp så det är två detaljerade knoppar också eftersom man kan öppna "fönstrerna". Den nedre delen är bara trä dörrar men evenemang här hittar man detaljerade knoppar. Vem är användaren av skåpet? Jo, jag tänkte att alla mina möbler/inredningsdetaljer ska rikta sig mot vuxna. Det är ett högt skåp som jag tänkte skulle stå i köket så man kan förvara sitt finporslin i. Nästa sak är hur skåpet är ergonomiskt. Rent stilmässigt tycker jag det funkar i de flesta trenderna. Även om vitrinskåp skiftar från moderna till ompdernt är det alltid praktiskt att ha ett snyggt skåp där man kan förvara enskilt sin finare servis. Skåpet är väldigt färggrant så det passar till i stort sett vad som helst. Skåpet är effektiv också, det är enkelt att ta sig runt, inga utstickande detaljer man kan gå in i. Sen är det enkelt och smidigt att ta in och ut porslinet då man behöver det. Ja hade tänkt att detta skåp skulle stå i köket så man kan hämta ex tallrikar snabbt. Men hur kopplar det till de tibetanskafolkloret? Det är dels genom alla färger. Den främsta saken i tibetansk kultur är extremt mycket färg. Nästa sak är detaljer. Det är väldigt välgjorda handarbetade saker i de tibetanskafolkloret. De lägger tid på även de minsta detaljer vilket skåpet har, det är detaljer tom på knopphantagen. Sedan är hela själva möbeln inristade med mönster. Den sista anledningen till kopplingen är träslaget. Det är bara mörka träsorter på deras möbler och skåpet är i grunden ek. Skåpet är relativt ekonomiskt eftersom även om tillverkningen är hyfsat dyr med trämatrial och fönster osv är det ändå billigt eftersom det är slitstarkt trä, det håller väldigt länge, minst tio år om inte speciellt händer som en brand etc. Om man skulle köpt ett billigt skåp i dålig kvalité jade man ändå fått köpa nytt ganska snart och de pengarnaan lägger på ett nytt skåp kan man lägga på ett bra skåp från början, lvalité kostar!

Bordslampa
Bordlampan är kite speciell, dens lampskärm är nämligen gjord av stickat garn. Det är såklart stålgrumd innanför garnet så det inte ska bli brandrisk. I kanten längst ner på lampskärmen är det antingen tygbollar eller små pärlor, det spelar ingen bara det är färgglatt. Lampfoten är i mörkt trä där det är inristat små detaljer i trä:et. Användaren av denna bordlampa är också en vuxen som kanske sitter vid ett kontor hela dagarna, då behöver saker och ting livas up med världens färgklick! De flesta kontor tex är tråkiga och i tråkiga färger som alldrig blir tidslösa bara för anpassningensskull och då kan man behöva en rolig färgklicka att sitta oc arbeta bredvid. Sedan är lampan inte bra för små barn för vissa detaljer (bollarna?) kan sägas i halsen eller dras av, för barn älskar ju att pilla på saker. Sen, hur lampan är ergomomisk. En bordlampa kommer man alltid att behöva, så rent praktiskt är den inte tidslös, stilen kan dock skifta trend till trend men om man gillar den spelar det ingen roll. Den är lagom höjd för att kunna tända och släcka den enkelt när man sitter vid ett skrivbord eller så (på/av knappen är under skärmen). Den tar inte stor platser den stor på en yta vilket man behöver när man har massa papper osv på sitt skrivbord. Den ger bra ljus för att sitta precis bredvid och kunna arbeta (skriva) bredvid den. Hur är den ekonomiskt? Själva materialen är inte så dyra, garn är ute dyrt, det är bara lite trä som behövs och pärlor/bollar är inte dyrt heller men för att skapa lampa behöver man till gång till dyra maskiner som såg tex. Sen behöver man kanske en maskin för att karva ut mönster i lampbenet men man kanske kan göra det för hand? Annars är den en billig lampa att tillverka. Den kopplar till Tibets folklore genom att den är extremt färgsprakande, gul, röd, från, blå, orange, brun. Sen är det detaljerna som är inristade. Om man kollar på Tibets möbler är det mycket mönster i dem. Tygbollarna/pärlorna är också en koppling. De använder väldigt mycket utsmyckningar på till deras nationaldräkter m.m. Ofta tar smyckena mer uppmärksamhet än själva kläderna och då tänkte jag att färgglada bollar tar uppmärksamhet och det är de som gör lampan unik, precis sön att deras kultur utsticker genom deras mänga av spektakulära smycken. Denna lampa är en av sakerna jag ska tillverka på riktigt. 

Vasen
Jag gjorde en vas med en ovanligt lång vashals. I verkligheten hade den varit 1 meter hög. Denna vas är menad till ett vuxet hem, i kanske vardagsrummet eller där den passar. Brukaren ska vara igentligen ingen eftersom en vas är en prydnad söm bara ska stå och inte användas, men det blir ju tekniskt sett en vuxen. Man kan sätta blommor i den (väldigt höga blommor). Denna vas är varken eller ergonomiskt hållbar, iallafall funktionsmässigt. Den är hög så om man vill ha blommor måste det vara höga blommor som kan vara lite mäckigt men som bara vas utan blommor är den funktionell. Det är en cool utstickande. Vad det kommer till stil ergonomiskt hållbart är det svårare... Den har ett speciellt utseende som kanske bara passar in i en viss trend som vara ett öglnblick men som sagt, om man gillar den spela trend igen roll, men jag kan dock tänkte mig att man tröttnar på den ganske fort. Något man ser varje dag med ett speciellt utseende kan bli tråkigt i längden, å andra sidan kan det vara uppiggande att titta på den även om man ägt den länge och tänkte att ingen annan har en sådan unik vas. Ekonomiskt hållbar kan man till dels säga, om ingen välteromkull den håller den i MÅNGA år och den är inte jätte dyr att tillverka, kanske MAX 1000 kr i tillverkning. Det dyra är hornen som är handtagen på den, men inte ens dom är speciellt dyra. En vas används ju ite på det sättet som en stol tex gör så den håller länge. Dem relaterar till Tibets kultur genom hornen, dessa horn fanns på en huvudbonad från Tibet. Sen är det mönstret som går tvärs genom vasen, det mönster med alla möjliga former hittar men på det mesta från kulturen där. Sen återigen är det färgen, färgen har stor roll i tibetskultur och min vas är färgglad, hornen är guldiga som många detaljer därifrån är.  Bilder kommer imon, även texter om några möbler till. 

RSS 2.0