FOLKLORE

Nu har vi dragit igång ett stort ämnesövergripande projekt, nämligen folklore. Men vad är folklore? Det först jag tänker på när jag hör folklore är kulturer, världen runt, religoner, traditioner etc. Vi har än så länge haft en ordentlig genomgång och påbörjat collagen. Uppgiften är att vi ska vi ska 
1) Göra en research om den kultur vi valt, vi fick välja en eller flera från antingen Ryssland, Tibet, Mongoliet eller scandinaviskt folklore där Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island ingår. Jag valde tebetiskkultur. Jag har hunnit göra färdigt mitt collage också som jag strax ska skiriva om.
2) SKISSA! Skissa i stora mängder. Vi ska göra en collection, antingen kläder eller inredninge. vi ska skissa 15-20 saker, sen ska vi göra 10 finare skisser, lite mer ingående. Efter det ska vi göra två av sakerna i collektionen på riktigt, bygga dem (eller sy om man gör kläder). Jag gå ju i inredning så jag valde självklart inredningsprylar. När detta är klart ska vi redovisa skriftligt och muntligt. Vi ska dokumentera hela processen under arbetets gång. Och nu lite mer om mitt collage.
 
Vad finns i mitt collage? Jo jag valde massa olika bilder, några på tibetanska folkdräkter, några tibetanska möbler, sen några inredningsdetaljer som vasar m.m., byggnader och smycken. Allt detta valde jag för att få en bild över hur deras kultur är.  Jag läste lite om det också men hittade ingen bra fakta om det. Mitt collage ser kaosat ut för jag valde att ha med så många bilder, det är ett så stort arbete och det är en stor kultur så jag kände att det behövdes för att få tillräckligt mycket information om det. Jag valde att ha röd/korall/orange som bakgrund för de har någon av dessa färgerna i NÄSTAN allt de tillverkar så som kläder, möbler och smycken samt hus. Sen är det en mindre svart och en vit ruta i bakgrunden på collaget för att stärka färgerna och formerna i bilderna ovanpå. Men vad har jag kommit fram till hur deras kultur ser ut? Av alla bilder jag såg idag kan man se att ALLT de tillverkar är för hand, mycket vackra, noggranna handarbetet med mycket omsorg. Det är inte saker det bara slängt ihop utan de har verkligen jobbat med det så det jag måste tänkta på när jag gör min möbel ska det vara snyggt hantverk med mycket detaljer. En annan sak de har i allt är FÄRG. Allt är färgstark men nästan i bara varma färger ex orange, brun, gul, grön, brun, blå etc. Alla färger men med en varm ton. Min kollektion ska utifrån detta vara färgstarkt, detaljrikt och mycket noga handarbete fast med en modern touch. Hur såg form och mönster ut? De använde sig mycket av olika former, allt ifrån abstrakta, symmetriska, osymmetriska, speglade och vissa hade t.o.m. rotation, alltså när man vrider de åt tex två gånger åt höger ser mönstret lika dant ut. Jag såg många mönster utan ett enda mellanrum, i en ex matta jag såg var det mönster över precis hela mattan och inte ett enda tomrum, de sätter ett och samma mönster jättenära varann så det bildas nya mönster mellan mönstren. I Tibet använder de sig av otroligt simpla former och former men skapar ett detaljerat fint mönster av det. De äldre mönstrena händer det väldigt mycket i medan de modernare tibetanska mönstrena är det enklare men fina former, se bilden nedan:   
 
 
 
Som ni ser har den övre modernare mattan lite enklare utseende medans den äldre nedre mattan har mer olika mönster och i stort sett inga mellanrum. Som man kan se är det ganska enkla former men som man gjort lite mer avancerat. Den tibetanska kulturen inspireras en hel del av kina men de har sin egen stil också.
Processen
Idag har jag som sagt letat fakta om den tibetanska kulturen och gjort ett collage. Nästa lektion ska jag Brain storma, jag ska börja skissa på möblerna i min Collection. Jag har redan tänkt lite på vad jag vill ha med i min kollektion och det är någon typ av vas i keramik med ett noga arbetat mönster på, ett sidobord. Deras bord var väldigt fina och även dem var mönstrade och färgglada. Någon typ av lampa, jag skulle vilja göra en lampa med en väldig detaljerad lampskärm, sedan tänkte jag en stol, byrå, kista, skrivbord, kanske någon hylla sen får jag se vad jag skissar. Här är resultatet på mitt collage
 
 
 

Artikel färdig

Nu är jag efter många timmar arbete färdig med artikeln. Det var roligt att komma igång med Photoshop (på riktigt)igen denna terminen, jag hade glömt vissa funktioner i Photoshop men det mesta satt kvar. Jag är ganska nöjd med min artikel. Uppgiften var att välja en myt, göra om den till en modernversion, sedan göra en tidningssida som det var mycket att tänkta till, hur en tidningssidaser ut. Massa saker ska ingå. Först en beskrivning på bilden.
 
Bilden jag målade var i akvarellfärg, en ganska svår kontrollerad vilket passade bra eftersom jag målade naturmiljö, naturen är oregelbunden, inte raka former utan krokiga osv. akvarell färg har förmågan att flyta ut på ett fint sett så jag använde den tekniken när jag gjorde löven, jag tog relativt mycket vatten på penseln och mycket färg, sedan duttade jag på pappret. Jag experimenterade en hel del också  med socker för jag ville ha det i ån, socker gör färgen lite fläckig som vatten är. I vattnet blev det många olika nyanser som vatten är, men misstaget var att det blev jätte mörk i ena hörnet så jag ljusade upp det i Photoshop, men inte hela den för mörka ytan, jag använde det till en fördel också. Där jag hade målat för mörkt var under en gren som sticker ut övervattnet så jag använde den mörka färgen som skugga, jag använde klonverktyget och gjorde skugga under de andra grenarna också. En grej jag dockmissade var under bron= MISSTAG! Det var en miss men man tänker inte så jättemycket på det. En sak jag blev NÖJD med var att det ser ut som att vattnet fortsätter efter bron, i början tyckte jag det var n av de dåliga sakerna i bilden men nu ser det ganska bra ut. I bilden är det ljus grön mark vilket jag inte tycker så mycket om men som Merete; det blir för virrigt för ögat annars, för mycket saker att titta på. Bilden kopplar till artikeln för jag tänkte att mannen i artikeln satt i ån och skrek som jag målat, på bron var vittnet och gick sin kvällspromenad. Och nu över tillsjälva artikeln.
 
Först flöt allting på bra, jag la in jätte många stödlinjer först och planerade lite hur jag ville ha det. Sen fixade jag till min bild i Photoshop och gjorde egna reklamer tex som NIKE reklamen, det var en Nike sko men jag la till själva märket så man fattar vad det är reklam för. Efter detta började kaoset... Jag möblerade om texten jättemånga gånger men fick inte till det, jag flyttade om reklambilderna, allt flyttade jag om men fick inte till det men sen tillslut gick det, allt går med envishet! Vad finns i artikeln då? Jo, i artikeln finns det överst tidningens namn, datum, sid nummer och vilken typ av text det är, nyhet i detta fall. Sedan kommer min bild med tillhörande bildtext, bredvid hittar maningress och snett under den kommer brödtexten. Brödtexten är omringad av reklambilderav alla olika märken som Nike, skor osv. Längst till vänster i tidningssidan är det (påhittade) insändare för det bruka finnas i riktiga tidningar. Allra längst till höger och vänster finns en liten marginal för att läsaren inte ska hålla tummen på texten, så man ser hela texten. För att skapa en lekande känsla så det blir roligare för läsaren och inte lika jobbigt för ögat använde jag olika texttyper och olika storlekar och fetstilar, tex. är rubriken stor och fet i texttypen Arial medans brödtexten är i Times new romen i storlek 14. Egentligen ska brödtexten vara i storlek 12 men det var inte snyggt i min layout. Ingressen har även en annan text och den är fetare en den andra texten. Insändarna på sidan är samma som brödtexten fast mindre storlek efter som det är artikel som ska ta uppmärksamheten. När det är olika stilar/storlekar/fetstilar blir det roligare att läsa och det blir inte så enformigt, sen är det bekvämare för ögat. Det blir dessutom mer harmoni och kontrast i bilden som en vis människa sa :) Kontrast är alltså tex svart mot vitt eller blått mot rött. De förstärker varandra. Till sist process.
 
Hur jag gick till väga från början till slut resultat. Från allra början valde jag en helt annan myt. Jag tänkte skriva om Tors hammare fast en modern version, jag tänkte skriva om en super duper revolutionerande elvisp så alla världens bagare slipper att vispa för hand men jag hade missuppfattat uppgiften lite så jag började lite efter andramyter och kom på det, näcken. Jag läste olika "sagor" om näcken för att bilda en uppfattning sen gjorde jag om näcken till en psykiskt sjuk man, men kopplingen är ju att den  sjuka mannen satt i ån, som näcken gjorde. Sen skrev jag artikeln, fick respons av enkompis och rättade till felen. Sedan skrev färdigt det allra sista, slutfinishen. Nästa steg var att välja ritteknik, alltså akvarell i mitt fall. Sedan var det bara att börja skissa och testa sig fram. Jag gjorde två hela skisser innan jag gjorde den riktiga bilden. Jag testade också massa med salt och socker i akvarellfärg. Jag tycker det är häftigt så det valde jag att ha med. Jag satt i 2-3 lektioner och målade. Det tog långtid eftersom det är lager på lager som gäller. Efter bilden var färdigsatte jag mig vid datorn. Jag började arbeta i Photoshop, sätta ut stödlinjer och planera positionen i bilden. Jag sparade på min Hotmail men det blev fel format så jag var tvungen att börja om men allt jag åstad kommit i Photoshop. Som tur var hade jag inte kommit så långt. Idag har jag gjort det mesta arbetet. Jag satte in stödlinjer, text i olika typer, bilder, reklam, redigerade min målade bild samt några reklambilder. Jag möblerade om layouten många gånger och skrev till slut min bild. Bilden blev fel i texten, den har hoppat över så på varannan rad är det bara ett ord i texten, det ska jag ändra men annars är jag helt färdig. 
Här är mitt resultat
                
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Artikeln fortsätter mot sitt slut...



På lektionen i torsdags fortsatte jag med bilden. Jag gjorde ytterligare fler lager med färg, framförallt på vattnet. HH målade mörkblått och hällde salt över när det fortfarande var blött. Det fanns inte socker med salt gör lika bra. Jag målade marken (under träden) mörkare också men det är ändå ganska ljust för det inte skulle bli för mycket för ögat att fokusera på. Jag hann färdigt med själva målandet och han smått börja på tidningslayouten i Photoshop. Jag drog massa stödlinje men inte så mycket mer så nästa lektion ska jag dels fortsätta med layouten men även  
redigera bilden för jag förstörde en liten del av bilden, vattnet blev alldeles för mörkt på ett ställe, kolla i högra hörnet på bilden nedan så ser du. 

En sak jag blev nöjd med i bilden är träden, just det oregelbundna, naturliga har jag lite lättare för exempelvis grenar i träd, MEN en sak jag blev mindre nöjd med är djupet jag vill få fram i bilden, det ska se ut som att ån fortsätter längre men den "effekten" är svår att skapa. Hör ser ni resultatet;




Artikel bilden fortsätter

Idag har jag hunnit ganska mycket på lektionen. Jag målade först vatten över hela bilden. Sedan målade jag ett tunt laget färg över hela bilen för att det inte ska vara vitt någonstans. Medan jag väntade på att det torkade provade jag lite tekniker med socker. En var att lägga en sockerkub i våt färg. Det blev inte så snyggt men jag provade också att strö socker över färg och sen låta torka in för att borsta bort det. Det blev finare och såg ut som vatten. Jag tror att jag kommer går så i min bild. 

När färgen på bilden torkat målade jag det andra lagret. Jag målade detaljer och mörkare på tex vattnet men jag är långt ifrån färdig. Jag målade träd, löv och stenar.

Nästa lektion ska jag måla bron och göra mer lager på vattnet. Sen ska jag också måla markytan (under träden) antagligen mörk grön aktiv. Jag vet inte hur mycket jag kommer hinna men jag lär inte bli färdig. Det kommer ta lång tid att göra vattnet, det behövs minst två lager till där. Här är bilder från dagens lektion: 





Övning ger färdighet

På dagens bildlektion har jag äntligen börjat skissa. Jag ska som sagt rita en å med skog längs kanterna och en bro över ån. Bilden ska målas i akvarell färg. Innan jag börjar måla ville jag gör två viktiga saker först.
 
1
Skissa med blyerts det som går att skissa, grund linjerna och jag har skissat ut ungefär hur alla objekt i bilden ska se ut och vart de ska placeras i bilden. Skissa med blyerts hjälper än otroligt mycket, på så sett har man koll hur stort alla sakerna kommer vara, se så att det ser proportionellt ut och man har lite linjer att gå efter så man inte kan göra lika mycket fel. Jag skissade först min skiss på fel sortspapper, (det ska vara akvarellpapper för det går inte sönder lika lätt och blår inte lika bubbligt som vanligt papper), men jag kom i alla fall på det och fick skissa om ALLTING från början på rätt sorts papper. Här är skissen:
 
2
Den andra grejen som är viktig innan man börjar är att testa och prova sig fram. Jag satt och målade med akvarellfärg på massa små testpapper. Jag provade mest att göra träd, främst lösen eftersom det är svårt att göra så det ser verkligt ut men också för en stor del av min bild ska innehålla löv. Jag övade på tekniken på en mängd olika papper och med olika färger. Jag testade också att måla en trädstam, för att det ska se så verkligt ut som möjligt ska det vara lite oregelbunden och osymmetrisk form på stammen, sen ska det vara en mängd olika färgnyanser i trädstammen också.
 
Jag målade idag en hel del vatten också. Man kan inte "bara ta lite blå färg och måla med", speciellt inte nu eftersom i åar ser vattnet väldigt mörkt ut. Det speglas massa färger i vattnets yta dessutom.
 
När jag provade måla idag insåg jag snabbt att det gäller att vara lätt på handen, mjuka penseldrag för pappret går söder annars. Övning ger färdighet!
 
Idag har jag inte minst ändrat mina förslag till bilden. Dels väljer jag att inte måla en siluett av en man. Jag tycker det blir finare utan och det kan bli konstig uppfattning om man läser en tidning och på en bild till en artikel är det en man i bilden. Folk kan då tro att man fotograferat, i detta fallet den psykiskt sjuka mannen och jag tycker det räcker utan den ändå. Sen tänkte jag också måla tavlan när det är halvmörkt. Mörkt så man ändå förknippar det med att " Aha, här såg alltså vittnen mannen på KVÄLLEN" men ändå så ljust så man ser färger. Om jag målade så att det skulle vara natt skulle allting varit nästintill svart och det väcker inte så mycket intresse hos läsarna att läsa vidare artikeln. Det är ändå bilden man tänker på mest tillsammans med rubriken. I andra tidningar ser man sällan mörka bilder, de redigerar och ändrar konstraster osv så det blir ljusare på bilden.  
 
Planering inför nästa lektion
Nästa lektion ska jag dels börja måla men också prova att måla vatten med salt/socker metoden. Akvarell är en teknik där det krävs mycket väntan och många lager. Man ska måla lager på lager om man inte vill att färgen ska blanda sig med varann. Då tänkte jag vara smart och experimentera medans jag väntar. Jag ska börja måla bakgrunden i bilden. Ett tunt lager med brunt som ska vara jord och trädstammar, lite ljust grönt där löven ska vara så det inte blir något vitt i bilden och sist grundlagret till vattnet. Åar är som sagt väldigt mörka så en mellan mörk blå färg ska målas tunt. Jag får se hur mycket jag hinner men hoppas hinna detta i alla fall. Här är träd osv. som jag prövat mig fram:
 
 
 
 

Ny start!

Nu har vi kommit igång igen med arbetena. Denna gången är uppgiften att göra en tidningssida som ska innehålla artikel, bild tillhörande till artikeln, layouten som en riktig tidning med annonser, marginaler längskanterna, tidningens namn höst upp osv. Artikeln skulle vara en gammal myt som man gör om till en modern nyhet, som jag tex. Jag använde myten om näcken, gjorde om den så min aritkel handlar om en psykiskt sjuk man som ett vittne sett i Säveån m.m. Aritkelns första utkast är färdigt och nu har jag gjort färdigt mitt insperatioscollage till bilden. Här är collaget:
På bilden ser man ett mönster, vilka färger jag tänkt använda mig mest av, vilken teknik, lite om själva artikelns bakgrund och vad jag ska illustrera. Nu ska jag skriva mer ingående om varje bild och kopplingar.
 
Färgval
De färger jag mestadels tänkte använda är ganska mörka färger i brun, grön, blått och svar. Den svarta bakgrunden ska förstäka budskapet OVETANDE och kvällstid. Anledningen till mörka färger är för att i artikeln skrev jag att det var mörkt när vittnet såg mannen i ån och därför ska bilden vara ganska mörk. Bilderna på akvarellmålningarna valde jag för insperation hur det ska se ut när man målat med akvarell och framförallt hur vattnet ser ut. Jag ska ha med en å i bilden och då är det viktigt att studera hur vatten ser ut i verklighet och hur det ser ut när andra målat det.
 
Teknik
Jag tänkte använda mig av akvarellfärg till bilden jag ska illustrera. Jag tyckte akvarell passar väldigt bra till målningar som ska mestadels innehålla en å, alltså vatten, men även träd och en silluett. Akvarellfärg är ganska svår att kontrollera men i naturen är inget perfekt, det finns inga helt raka linjer, vatten kan vara lite hur som helst bara det är i stort sett blått. Sen tror jag att löven i träden är enklare att måla med akvarelfär än andra färger för akvarell färg skrider ut sig och man kan få väldigt fina efekter genom att hälla salt/socker över den nymålade akvarellfärgen. Jag hade tänkt experentera med salt och socker i akvarellfärg och få en så naturlig, orörd effekt som möjligt. Det gör inget om det inte blir helt jämnt och utspritt, tvärtom, det förstärker känslan jag vill få fram i bilden. Det ska se ut som ett fotgrafi som är taget när det är mörkt.
 
Artikelnskoppling till collaget
I collaget ser man siluetter av män och en ansiktsmask. Med detta ville jag symbolisera det mystiska i artikeln, dvs att vittnet som hörde mannen såg bara en silluett. Det var mörkt och lite läskigtoch framförallt ovetande. Vittnet hade ingen aning om vem mannen i ån var och han kunde inte se han, mörkret symboliserar masken, mörkret är en mask för ansiktet, man ser inte människan bakom "masken". Bilden på näcken valde jag för att stärka orginal myten och bakgrunden. Det blir ju lite som om näcken spelas upp på nytt eftersom det är någon som skriker i vattnet, skillnaden var att näcken spelade vackert och inte skrev. Bilderna på åarna har mycket med detta att göra. Dels för att jag ville förtrycka vad jag ska måla, alltså en å, skog och en silluett men jag ville också ange tydligt var allt ägde rum, själva grunden till min artikel är näcken, som satt i en å. På en av bilderna är det en bro och jag har inte bestämt om jag ska ha med en bro i bilden men det var iallafall på en bro vittnet såg mannen i ån ifrån.
 
Här är en insperationsbild hur min tidningssida kan se ut:
 
 
 

RSS 2.0