Estetisk komunikation-Ready made

Jag har ändrat bana helt och hållet. Jag ställde mitt skedgudde konstverk åt sidan. Min nya idé är djupare i tanken bakom men ganska simpel att tillverka. 
     Jag valde att inspereras av Marcel Duchamp. Han har gjort pallen som är upp och ner med ett cyckelhjul uppepå. Han har också ställt ut en pissoar på konstutställning. 
Detta är två av hans verk. Tanken bakom "Fontänen" (den övre bilden) är att han ville ifrågasätta vad konst verkligen är. Han ställde ut pissoaren på ett konstmuséum där han lagt den med den platta sidan uppåt och signerat R.MUTT. Är detta då konst? Sedan namnet vet ingen riktigt varför den kallas Fontänen. En källa tror att det är för fontän är motsatten till urinoar, eftersom vätskan rinner åt olika håll... Men det förblir ett mysterium. 
     Vad det kommer till "The Bicykle wheel" verkar det enligt källor som Marcel inte hade något speciellt budskap med det, ingen tanke bakom, ingen historia etc. Enligt Toutfait muséum skriver de ett citat från en intervju med Marcel Duchamp och han säger såhär:
 
"I put a bicycle wheel on a stool, the fork down, there was no idea of a 'readymade,' or anything else. It was just a distraction. I didn't have any special reason to do it, or any intention of showing it, or describing anything. No nothing like that..."
 
Min personliga tanke är att han även här vill ifrågasägga vad konst är och vad det kan vara, till exempel vardagliga objekt som stolar och cycklar fast dem är obrukbara. 
     Marcel Duchamp använder vardagliga objekt och vänder på dem eller gör dem obrukbara på något annat sett, som han gjort med cycklehjulet och pallen. Jag tänkte göra samma sak fast inte riktigt på den nivån. Jag ska spraymåla en ölburk och skriva öl på den. Sedan ska jag sätta EN tejpbit för hålet så den blir obrukbar. Då kommer folk undra varför hållet är igentäpt för syftet med ölbruken försvinner om man inte kan få det inuti. Ölen blir obrukbar.
     Jag tänkte ställa ut på samma sett som Marcel också. I dessa bilder ovan har han en enkel bakgrund och hans verk är relativt eneklt gjorda, det är inget noggrant handarbete. Mitt verk är likadant. Verket ska stå framför två vita kapaskivor så kontrasten mellan bakgrundet och verket blir större och mitt verk är simpelt, en målad burk med tejp för. Det är tanken bakom som är viktigast.
      Marcels tanke bakom sitt/sina verk var att ifrågasätta vad konst är, mitt budskap handlar om skador i samband med alkohol. Mer en 50% av olyckorna i trafiken har alkohol involverat på ett eller annat sett (källa Körkorts boken). Jag vill sätta stopp för alkohol i samband med skador, främst i trafik så genom att ha tejp för hålet visar jag att du inte kan komma åt det innuti, alltså öl=alkohol. Detta är för det ska stoppas att dricka innan du ska göra något som krävs att du har all fakus, som att köra bil.
     Om jag skulle placera mitt verk någonstanns skulle det vara i en rondell för runt rondeller kör bilar. Om bilarna ser att det är tejp för ölburken kanske dem börjar fundera varför, speciellt i samband med bilar eftersom de kör en bil själva. Då kanske de drar paralleller med olyckor och alkohol i trafiken. Jag vill att mitt konstverk ska vara två meter högt så alla ser det, eller 1 1/2 meter högt så folk ser tejpen för hålet... Jag hoppas att trafikomgivningen påverkar verket på det sättet jag vill, att det ska skapa funderingar, tankeställare. Jag vill att man ska förstå hur verket hur ihop med just trafiken, varför den står där.   
      Mitt verk kopplar till temat ready-made eftersom jag använder en ölburk till något som den igentligen inte är tillför. Ölburkar massproduceras över hela världen men används inte till det jag tänker den ska användas till. 
     På dagens lektion har jag hunnit mycket. Jag började med att fortsätta på min gamla idé så jag limmade ihop, gubben. När jag gjort det såg det ut som en fem åring gjort den så jag ville börja om med något "renare" konstverk där det finns en tanke bakom istället. Jag började brainstorma och sökte mycket på olika readymade konstnärer. Jag fastanade för Marcel och började söka på hans verk, tankarna bakom, hans stil etc. Sen kom jag på det, vad jag ville göra och hur det kopplade till han, plus jag hade en tanke bakom. Sen har jag bara skrivit allt härovan, fakta om Marcel Duchamp. 
     Nästa lektion ska jag ha hittat en ölburk så jag kan måla den, jag har dock inte valt färg. Jag sökte på färgers betydelse och skrv upp dem vad som passade bäst till min tanke bakom men jag kan inte bestämma mig. Valet står mella röd, grönt och svart. Mitt budskap handlar om skadade i samband med alkohol och rött står för blod, skador, död, men svart står för också för död, mörker,svek... Sen grönt står för föriftad och alkohol kan ses som ett gift... Så jag har ett val tills nästa lektion. Men det är iallafall det jag ska göra, plus sätta på tejpbiten också. 
 
Källor
http://www.toutfait.com/unmaking_the_museum/Bicycle%20Wheel.html
http://www.tate.org.uk/art/artworks/duchamp-fountain-t07573/text-summary
http://www.kulturdelen.com/2011/11/26/vad-hande-egentligen-med-duchamps-fontan/
http://www.dynamic-work.se/fargens-betydelse
 http://www.foretagande.se/om-farger-och-fargers-betydelse/
http://paranormal.se/topic/farg.html
 

Estetisk kommunikation-Ready made

Vårat projekt nu är att skapa en skulptur utav massproducerade vardagliga objekt, allt från glasflaskor till träslevar till tomatskärarhållare. Vi ska studera en ready made konstnär och skriva lite om han/han och sedan berätta hur ens eget verk har inspiration från konstnären.
 
Jag valde att inspireras av Giuseppe Arcimboldo.
Såhär ser en typisk bild ut gjord utav Giuseppe. Det är avbildningar av människor men de är uppbyggda av saker, tex. djur som i denna. Man kan se att näsan är ett skölpaddshuvud, hakan är fiskar, sen är det andra havsdjur så som bläckfisk, krabba etc. Giuseppe målar aldrig tex. ett öga eller mun, näsa osv. Han bygger det med saker. Just Giuseppe använder inte bara "massproducerade", som man ser i denna bilden. I "Servitören" använder han mer objekt än djur.
i bilden är det ekfat, karaffer, gammal brandslang (?). Det är mycket saker som "människan" är uppbyggt av. Guuseppe använder alltså ready made eftersom han målar människor som är uppbyggda med saker som egentligen inte ska användas så.  Jag tänkte använda samma teknik fast avskalat med tanke på deadline och material. Jag ska göra en miniatyr människa. Jag ska använda en tomatskivarhållare som ungefär allt nedanför höften. Sedan är själva överkroppen och ryggraden en träslev. Skedens runda form längst upp ska bli huvudet på gubben. Klädnypor ska bli armar och någon typ av pärlor ska bli ögon. Sist ska något typ av rep eller trådar bli mun plus hår. Jag använder alltså ready made tekniken genom att skapa en skulptur med saker som ursprungligen används till annat, precis som Marchel Duchamp.
Detta är ett verk Marchel ställde ut på konstmuséet. det är en flasktorkare men användes som konsverk. Jag gör exakt samma sak bara att jag väljer att sätta ihop flera saker till en avbildning av en människa.
Vi har bara gjort det här projektet en lektion nu så jag har inte gjort mycket. Jag har valt vilka material jag ska användatill mitt verk, och sedan gjorde jag en skiss på hur den skulle se u.
 
Nästa lektion ska jag börja limma ihop sakerna och hitta pärlor samt något form rep.
 

Bildteori-valkampanj

Tänkte bara skriva lite kort om vad vi bestämt. Våran grupp har varit färdig ett tag nu så vi gick inte på bildteorilektionen i tisdags för vi redan pratat ihop oss om det sista. Vi har bara kvar att öva på det vi ska säga, presentationen plus all fakta sökning etc. är redan färdigt. Vi ska samlas imorgon och öva inför presentationen. Det tror jag blir bra, sen är det bara presentationen kvar! 

Design-bibloteket

Denna lektionen har jag hunnit ganska mycket. Jag har gjort färdigt mitt inspirationskollage. Dessutom har jag börjat och jag färdigt det första möbelkollaget samt. börjat på det andra. Jag ser i huvudet ungefär hur jag vill ha det och det blir nog ganska bra.
     Nästa lektion ska jag göra färdigt resterande möbelkollage, kan behövas ett till. Sedan ska jag göra planritning och börja på modellen! Det kommer bli kul, jag har gått loss på inredningen och valt jätte dyra inredningsdetaljer etc! Så roligt att kunna välja exakt hur man själv vill ha det, men jga har ändå alltid utgått från behovsanalysen, någonstanns att sitta, arbetea, bra belysning, mysigt att vilja läsa där osv. 

Estetiskkomunikation-Antonymer

Igår hade vi redovisngen av min mobil och Albins film. Det gick jättebra. Våran presentation tyckte jag blev bra, att min mobil var framför Albins film så det blev skugga på filmduken och att filmen spelades på min mobil. Man såg att dem hörde ihop, dem fungerade så bra med varanndra för som individa konstverk hade det inte blivit samma sak. Jag tyckte vi hade en bra inte för bokstavlig förklaring för antonymerna rätt och fel. Jag tyckte vi gjorde ett bra jobb helt enkelt! Det gick bra att sammarbeta också. 

Bilteori-Valkampanj

Vi har ett projekt i bildtorin där vi är indelade i grupper och varje grupp har ett parti i riksdagen. Vår grupp arbeter om centerpartietsvalkampanj. Man skulle ta reda på vilka tekniker paritet använd i valkampanjen i vallåten, plakaten och videorna.
    Centerpartiet använda alla typer av propaganda tekniker tex. mest rädsla. Dem spelar på vår rädla i plakaterna med mestadels miljön eftersom det är ett aktuellt bekymmer. Vi motagare vet att miljön börjar gå utför så det måste göras något åt det. På så sett använder de rädsla i kampanjen. 
    Förra lektionen gick vi till centerpartiets stånd och frågade dem lite saker till exempel som "Skulle ni säga att erat parti är liberaler?" Det var lite pinsamt för jag fick så "extremt" svar, "Ja, vi är extremliberaler och de enda i alliansen som är liberaler..." Jag kände mig korkad för att fråga det men jag ville höra det från dem så jag fick ändå vad jag var ute efter.
    Vi är färdiga med allt, den estitiska presentationen, all faktasökning så vi har underlag till presentationen och vi har lyssnat på låten ett antalgånger (!). Nästa letkion är det dags för redovisning om man inte räknar med lektionen imorgon, men vi är färdiga så vi ska inte göra något.  
 

Design-biblotek

Vi har startat ett nytt projekt, att komma med inredningsförslag till skolan biblotek. För att få inspiration och få någon uppfattning om hur man kan skapa känslan man vill ha i biblotek gick vi till Göteborgsstads biblotek. Det är jätte stort där inne, och nyrenoverat. En sak jag tänkte på var att det var olika hyllor, en del var rundformade, en del var raka uppstaplade på en rad, en del var vågformade. Det skapade en lite roligare känsla, man ville vara kvar. I  andra biblotek där det står raka hyllor på rader känns det tråkigt därinne och man vill inte vara kvar. På stadsbiblioteket fanns det också massa sittplatser i form av fåtöljer, men också typ skrivbord med lampor (viktigt med belysning) sen fanns det också fina små grupprum, väldigt smart om man gör ett skolarbete i grupp! Sedan var det statyer lite här och var. På nedersta våning var det en grupp med fem skulpturer. På entréplan var det trådar från taket och i trådarna hängde böcker, det tyckte jag var fint och var passande till ett biblotek så jag ska nog göra något liknande. här är bilder jag tog från bibloteket:
 
I bilderna ser man alla olika bokhyllor. Sen ser man att dem har använd väldigt många olika lampor och det tycker jag är en väldigt bra grej för att rummet ska bli helt enkelt roligare. Om man dessutom kollar på trappan ser man hur detaljerade den är, det är inte vanligt tråkig trappa, man blev glad när man gick där för den var så fin och detaljerad. Det är sådana små saker som gör ett helt annat intryck. jag har verkligen fått inspiration så ska bli kul att sätta igång! 
   

Estetisk komunikation: Antonym

Jag gör ett grupparbete med Albin där vi ska skapa konst utifrån motsatserna rätt och fel. Vi delade upp det så jag ska göra ett konstverk utifrån rätt. Jag har tillverkat en mobil, en sådan som hänger i taket och han har gjort en film.
    Min mobil står för rätt genom helheten, den är vit, alltså oskuldens färg, enkel färg, en ren färg, en rätt färg . Sen är det jämnheten, allt är ballanserat, det är en jämn balans genom hela mobilen, balans, rätt... Det är inte det självklara sakerna som gör den rätt utan vi tog det ett steg djupare och tänkte från andra perspektiv. Den är "rätt" för den är vit, den är jämnt balanserad, figurerna sitter harmoniskt placerade. Hela den har en jämnhet över sig.
     Mitt konstverk går ihop med Albins genom att mobilen ska sitta mellan projektorn och filmduken, på så sett kommer det skuggor i filmen från min mobil, och på framsidan av mobilen visas hans film. Det går hand i hand, man ser tydligt bådas konstverk men dem jobbar ihop så man ser att dem tillhör varandra. Man skulle inte tänka "åh varför står någon annans mobil och skymmer Albins film", man förstår att vi i grupp tillverkat detta. Sedan kopplar man förhoppningsvis rätt och fel till konsverken, speciellt efter förklaringen.
    Jag tycker vi klarade uppgiften bra. vi sammarbetade bra, delade upp arbetet jämnt och eventuella problem löstes tex. att vi från början skulle jobbat med genus och tagit klipp ur en film men såg att det inte var möjligt så vi tänkte nytt. Sedan tycker jag våra konstverk går ihop, dem är verkligen i motsatser, Albins film hänger inte ihop med bild/ljud medans min mobil är jämn, bestämda former, rätt enkel färg... vi hann allt i tid vilket jag inte trodde jag skulle hinna innan dagens lektion.
      Styrkorna i verket/verken tycker jag är att det verkligen blev motsatser, min mobil är rätt, den är som en mobil ska vara och filmen är bara helt fel, allt  är fel. Ljudet går inte allt ihop med bilden, bilden är lite pixlig, filmad från "fel vinklar(?) etc. Vi fick en fin kontrast mellan rätt och fel. Sen tycker jag våran redovisningsutställningsidé är bra, genom att placera min mobil framför filmduken ser man att dem hör ihop med skuggorna, filmen som spelas på min mobil osv.
     Vad vill jag/vi utveckla? Jag skulle vilja arbetat mer med min mobil, ge den en finare perfektare finish men pga tidsbristen hann jag inte det. Om jag gjord det hade den fått mer estetisk look och varit ännu mer "rätt". Nu har den lite skavanker... Fast vem har sagt att perfekt är rätt?! Jag skulle kanske ändrat formen på min mobil också, brainstormat lite fler förslag men jag behövde sätta igång fort för att hinna. Jag vet inte riktigt vad jag vill utveckla, konsten att skapa motsattser är svårt men intressant sp jag skulle kunna tänka mig att arbeta mer djupgående på hur man utrycker sig på ett motsatt sett.  
     nu är det bara redovisning kvar men det är inte mycket mer vi behöver göra, bara förberda lite vad vi ska säga, annars är allt  klart!

RSS 2.0